واکنش وزیر اسبق جهاد به افزایش قیمت گوشت

محمدرضا اسکندری امروز در حاشیه افتتاح بزرگترین مزرعه تولید مرغ مادر تخم‌گذار در سلطانیه زنجان در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه مشکلات اخیر بازار گوشت و مرغ را ناشی از چه می‌دانید، گفت: در مسئله تولید مرغ دو نهاده جوجه یکروزه و دان مرغ به عنوان عوامل اصلی تعیین‌کننده قیمت تمام شده گوشت مرغ است که به راحتی قابل کنترل و نظارت است.

وی با اشاره به اینکه نیاز کشور به تولید سالانه دو میلیون تن گوشت مرغ و حدود یک میلیون تن گوشت قرمز است، گفت: این نیاز به راحتی در داخل کشور قابل تأمین است و حتی می‌توانیم سالانه یک میلیون تن مرغ مازاد تولیدی را به کشور‌های همسایه صادر کنیم.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر افزود: در حال حاضر امنیت غذایی در کشور تثبیت شده است و دولت می‌تواند با حمایت از واحد‌های تولید جوجه یکروزه و فراهم کردن دان و خوراک مرغ تولید مرغ و تخم‌مرغ را در کشور کنترل کند و اجازه افزایش قیمت با فراهم کردن نهاده‌ها را ندهد.

اسکندری گفت: بخشی از دان مرغ در داخل تولید و قسمتی هم از طریق واردات تأمین می‌شود که برای واردات آن ارز به قیمت دولتی داده می‌شود که مصرف‌کننده آن هم مرغداران گوشتی و تخم‌گذار و دامداران صنعتی هستند که مشخص است. همچنین واردکنندگان نهاده تولید دام افراد مشخصی هستند که به راحتی قابل کنترل و رصد است و هرجا نظارت و کنترل روی توزیع نهاده‌ها نباشد، مشکل ایجاد می‌شود و در نهایت برای مردم به شکل افزایش قیمت مرغ و یا گوشت ظاهر می‌شود.

وی افزود: در مشهد طبق توافقی که با جهاد کشاورزی انجام شد، از ظرفیت تولید واحد مرغ مادر دیزباد استفاده شد که جوجه‌های مرغ مادر در اختیار واحد‌های تولیدکننده به قیمت هر قطعه ۲۴۰۰ تومان قرار داده شد و خوراک مرغ هم به قیمت دولتی به آن‌ها اختصاص یافت، به شرط اینکه گوشت مرغ توسط این واحد‌ها برای مصرف‌کننده کیلویی ۹۸۰۰ تومان در اختیار مردم قرار داده شود و همین طرح به راحتی در کل کشور از طرف دولت با کمک شرکت پشتیبانی امور دام و همکاری اتحادیه‌های مرغداران و دامداران قابل اجرا است، در نتیجه قیمت گوشت و مرغ قابل کنترل است.

اسکندری گفت: وقتی کنترلی بر روی نهاده نباشد، مرغدار جوجه یکروزه را به جای اینکه به قیمت ۲۴۰۰ تومان خریداری کند به قیمت ۴ هزار تومان تهیه می‌کند در نتیجه هزینه تولید افزایش می‌یابد.

وی با تأکید براینکه مرغدار و دامدار مسئول تولید است و نمی‌تواند بازار را کنترل کند، گفت: دولت باید از طریق کنترل ارز ۴۲۰۰ تومانی و خوراک دام نظارت کند تا گوشت مرغ به قیمت ۹۸۰۰ تومان به دست مردم برسد.

اسکندری افزود: در زیر مجموعه سازمان اقتصادی کوثر هر دوره جوجه‌ریزی ۲ میلیون قطعه مرغ و هر سال پنج دوره و در مجموع ۱۰ میلیون جوجه مرغ مادر گوشتی تولید می‌شود که با همکاری ۳۵ تا ۴۰ مرغداری بخش خصوصی مرغ درجه یک با برند مکتوس در مشهد بین مصرف‌کنندگان توزیع می‌شود.

وی در مورد افزایش بی‌رویه قیمت گوشت قرمز گفت: اینکه بیان می‌شود، قاچاق دام زنده عامل گرانی گوشت است، صحیح نیست، زیرا قاچاق دام زنده همیشه بوده و نمی‌توان گفت: جلوی خروج دام زنده را به طور کامل بگیریم و همیشه یک مقدار قاچاق دام صورت می‌گیرد.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی تأکید کرد: در کشور ۱۰۰ میلیون واحد دامی وجود دارد که حدود ۴۶ میلیون رأس گوسفند و بقیه بز و گاو و شتر هستند و جمعیت دامی ایران به نسبت جمعیت انسانی در دنیا رتبه هفت یا هشت است و نیاز کشور سالانه یک میلیون تن گوشت قرمز است که از دام سبک و سنگین تأمین می‌شود.

اسکندری با بیان اینکه پنج سال از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌گذرد، گفت: ظرفیت دام کشور قادر است نیاز گوشت قرمز کشور را تأمین کند، اما متأسفانه برخلاف سیاست اقتصاد مقاومتی در شش سال گذشته، توجهی به تولید داخلی نشده و کار ارتقای بهره‌وری بر روی دام سبک و افزایش ضریب تولید دام سنگین و سبک انجام نشده است.

وی با اشاره به حضور خود در زنجان گفت: در این شهر یک کارآفرین توانسته نژاد گوسفند افشاری را با نژاد گوسفند خارجی تلاقی داده و علاوه بر افزایش ضریب تبدیل این گوسفند‌ها را به چندقلوزا تبدیل کند و در کل کشور نیز می‌توان با ارتقای ضریب تبدیل بخشی از نیاز گوشتی کشور را از بهره‌وری تأمین کرد.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالانه نیاز به واردات گوشت بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تن است، گفت: امسال ۱۴۰ هزار تن گوشت قرمز و دام زنده وارد شده که حدود هفت میلیون رأس دام زنده وارد شده است و اگر در مجموع یک میلیون گوسفند هم از کشور قاچاق شده باشد ۲۰ هزار تن گوشت می‌شود، پس چگونه ادعا می‌شود قاچاق گوسفند عامل افزایش قیمت گوشت است.

اسکندری افزود: راهکار دیگر این است که گاو‌های بومی، دورگ و اصیل باید ارتقای ضریب پیدا کنند و اگر گله‌های گاو دورگ از طریق ارتقای ضریب تبدیل اصلاح شوند می‌توان نیاز کشور به گوشت قرمز را با ظرفیت کنونی دامداری‌ها ظرف سه سال حداقل ۱۸۰ هزار تن گوشت قرمز جدید و ۹۰ هزار تن کره را اضافه تولید کرد. در حالی که هم‌اکنون سالانه ۴۵ هزار تن کره خوراکی وارد می‌شود.

وی گفت: با استفاده از کارشناسان داخلی می‌توان ضریب تبدیل گاو‌های هل‌اشتاین شیری و گاو سمینتال شیری و گوشتی را افزایش داد و نیاز کشور را از طریق ارتقای بهره‌وری تأمین کرد.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی افزود: اگر دولت نظارت می‌کرد، چرا گوشت وارد شده در گمرک بماند و سریع به بازار عرضه نشود باید بدانیم، وظیفه‌ای جز کار کردن و خدمت کردن به مردم نداریم.

اسکندری با اشاره به تجربه مدیریتی خود در سال ۸۶ گفت: در آن سال‌ها به دلیل ترس مردم از بیماری آنفلونزا خرید مرغ کم شده بود و به شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کردم، مرغدار گناهی ندارد و هرچه تولید گوشت انجام داد باید توسط دولت خریداری و ذخیره شود تا جایی که اعلام شد سردخانه‌های کشور دیگر ظرفیت ندارد، اما باز هم گفتم حتی اگر مجبور شوید گوشت مرغ را از مرغدار خریداری کنید و به دریا بریزید، اما اجازه ندهید تولید مرغدار روی دستش بماند.

وی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام برای شرایط بحران درست شده است و اگر الان نتواند بازار مرغ و گوشت را تنظیم کند به چه درد می‌خورد.