مهار وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی با تاکتیک ممانعت از خام فروشی

 احمد همتی با اشاره به صحبتهای وزیر بهداشت مبنی بر اینکه مشکل ما دولت نفتی است و در سه حوزه صدور مجوزها، تسهیلات بانکی و پول نفت رانت داریم و اگر اینها را پاکیزه نکنیم تولیدکننده دچار مشکل می‌شود، گفت: در رابطه با نفت و فرآورده‌های نفتی 2 مشکل عمده در کشور داریم. اول اینکه وابستگی به نفت و فرآورده‌های نفتی باعث شده در بُعد اقتصادی استقلال کشور دچار مشکل شویم چراکه همیشه به امید فروش نفت و گاز هستیم و در برنامه‌ریزی‌ها ناخودآگاه اینها را جزء اولویت‌های خود قرار می‌دهیم و بخش عمده‌ای از بودجه کشور ناشی از فروش نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی است.

زمانی که چرخه مالی عظیمی در حوزه نفت و گاز وجود دارد، طبیعتا احتمال اینکه در آن رانت و فساد وجود داشته باشد نیز است

در تحریم‌ها باید از فرصت‌ها استفاده کنیم

نماینده مردم سمنان و مهدی شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: این کار نوعی تهدید برای کشور و اقتصاد است و اگرچه در مصوباتی که داریم باید از وابستگی به نفت جدا شویم اما متاسفانه عملا این روند اتفاق نیفتاده و یا بسیار کند پیش رفته است. این یک بُعد است که الان در شرایط تحریم هستیم و این یک فرصت است که باید از این فرصت استفاده کنیم و وابستگی خود را به نفت و گاز کشور کاهش دهیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه دشمنان می‌گویند که صادرات شما را به صفر می‌رسانیم اما خودمان باید به گونه‌ای سیاست‌گذاری کنیم تا وابستگی خود را در این موارد به صفر برسانیم.

جزء اولین کشورهای دنیا از نظر توسعه انسانی هستیم

همتی با بیان اینکه علاوه در نفت و گاز، از نظر حجم و تنوع معادن جزء 10 کشور اول هستیم، تصریح کرد: از نظر منابع توریسم جزء 10 کشور اول هستیم همچنین از نظر تنوع آب و هوایی و تنوع اقلیم‌ها جزء کشورهای منحصر به فرد هستیم و نیروی انسانی ماهر در رشته‌های خوبی داریم و از نظر توسعه انسانی جزء اولین کشورهای دنیا هستیم.

وی اظهار داشت: با فرآوری این محصولات می‌توانیم وابستگی به نفت و گاز را کم کنیم و به صفر برسانیم؛ جوانان تحصیلکرده خلاقی درابتکارات و اختراعات داریم و از نظر تولید علم جزء کشورهای شاخص و اول از نظر سرعت افزایش تولید علم هستیم که همگی این موارد فرصت است و در این شرایط به خوبی می توانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم و کاملا وابستگی خود را به نفت و گاز کم کنیم.

عضو فراکسیون امید مجلس افزود: بُعد دوم این است که زمانی که چرخه مالی عظیمی در حوزه نفت و گاز وجود دارد و عمدتا دولتی و یا خصولتی است، طبعا احتمال اینکه در آن رانت و فساد وجود داشته باشد نیز است و این ضرر دومی است که به کشور وارد می‌شود و باید تمام قوا و نهادهای حاکمیتی به این مسئله حساس باشند.

فرآورده‌های نفتی را باید به جای خام فروشی صادر کنیم

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: باید به جای خام‌فروشی با استفاده از صنایع تبدیلی محصول با ارزش افزوده تولید کرد و فرآورده‌ها را که بسیار متنوع و زیاد است و ده‌ها برابر ارزش دارد، صادر کنیم.