کاهش ۶ هزار تومانی نرخ دام زنده در بازار

منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور، از کاهش ۶ هزار تومانی قیمت دام زنده در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو دام سبک زنده با نرخ ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان در میادین عرضه می‌شود.

وی افزود: با توجه به فصل عرضه دام‌های تولید شده با ازدیاد جمعیت دام در اکثر نقاط کشور روبرو هستیم که این امر در کنار آیین نامه جدید سازمان دامپزشکی مبنی بر محدودیت جابه جایی دام در استان‌ها موجب شده تا قیمت دام زنده از اواخر هفته سال گذشته با روند کاهشی در بازار روبرو شود.

پوریان ادامه داد: با استمرار محدودیت جابه جایی دام در استان ها، پدیده شوم قاچاق از بین می‌رود و درنهایت به سبب مازاد عرضه دام در داخل پیش بینی می‌شود که قیمت به سطح ۳۰ هزار تومان برسد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کاهش قیمت دام زنده بر بازار گوشت تاثیر مستقیم دارد، بیان کرد: شرایط مناسب واردات دام زنده و گوشت منجمد و گرم و روند عرضه به بازار نوید خوبی برای صنعت دامپروری است.

وی در ادامه افزود: بارش‌های اخیر و شرایط مناسب مرتع منجر به افزایش وزن دام‌های داخلی شد که این امر در بالا بردن ضریب گوشت قرمز تاثیر بسزایی داشته است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور قیمت هر کیلو لاشه بره پرواربندی با وزن بالا را در عمده فروشی‌ها ۶۰ تا ۶۲ هزار و وزن سبک ۷۰ تا ۷۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش عرضه گوشت قرمز در برابر تقاضا پیش بینی می‌شود که روند کاهشی قیمت در بازار ادامه یابد.

پوریان قیمت گوشت قرمز در بازار را تابع عرضه و تقاضا دانست و افزود: براساس اطلاعات دریافتی، بسیاری از دامداران در نقاط مختلف کشور از ازدیاد عرضه دام در دامداری‌ها گلایه‌هایی دارند که در نهایت ازدیاد جمعیت دام در برابر تقاضا بر کاهش قیمت دامن می‌زند.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به تاثیر وقوع سیلاب در بازار دام زنده تصریح کرد: براساس آخرین آمار از استان‌ها خوشبختانه دام زیادی در پی سیلاب‌های اخیر از بین نرفته است که بتواند بر شرایط بازار اثر بگذارد.