چرا بانک مرکزی اموال ملت را به یک بانک خصوصی حاتم‌بخشی می‌کند؟

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  با طرح این پرسش که در بانک مرکزی چه می‌گذرد؟گفت:  بانک مرکزی در آخرین اقدام که امروز انجام داده است تمام دارایی باقی مانده موسسه «ثامن الحجج» را که طبق قانون متعلق به بانک مرکزی به عنوان طلبکاری که پول برای نجات سپرده‌گذاران این موسسه داده است و همچنین سپرده‌گذاری که هنوز دارایی خود را از این موسسه نگرفتند  را به قیمت دوم اردیبهشت سال ۱۳۹۷ یعنی درست روزهایی که هنوز قیمت ارز جهش نهایی خود را طی نکرده بود و قیمت مسکن با قیمت فعلی بسیار فاصله داشت و تقریباً به قیمت یک سال پیش به بانک پارسیان داده است.

وی ادامه داد: ما که از روز اول این مورد را بررسی می‌کردیم گفتیم این کار را انجام دهید اما حالا آمدند تمام دارایی مردم و بانک مرکزی را به دست یک بانک خصوصی دادند تا او بعداً پولهای سپرده‌گذاران را بدهد! این کار غیر قانونی است و بوی خیانت از آن می‌آید. قیمت مستغلات از اردیبهشت ۹۷ تا فروردین ۹۸ به دو تا سه برابر رسیده است.

رئیس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت خاطرنشان کرد: به چه دلیل دارایی بانک مرکزی و مردم را به یک بانک خصوصی حاتم‌بخشی می‌کنند؟ باید بانک مرکزی در قبال این کار توضیح دهد.

توکلی تاکید کرد: وقتی مردم از آن‌ها توضیح خواستند گفته‌اند که این مربوط به بانک مرکزی است و با آن توافق کرده‌ایم. مگر بانک مرکزی از جیب پدرش پول در می‌آورد اگر بانک مرکزی دروغ می‌گوید که ۲۳ هزار میلیارد برای این سپرده‌گذاران پول داده است  حسابش با کرام‌الکاتبین است و اگر راست می‌گوید حق ندارد اموالی که به واسطه آن باید طلب خود و مردم را وصول کند به یک بانک خصوصی ببخشد.

وی با اشاره به اعلام جرم دیده‌بان شفافیت و عدالت علیه آقایان سیف  و بهمنی، گفت: این اعلام جرم‌ها و طرح شکایت در قوه قضائیه به خاطر همین کارها بوده است.  این آقایان به نفع گروه‌های خاص تصمیم گرفتند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به آیت الله رئیسی گفت: خدمت ایشان عرض می کنم که همانطور که شما فرمودید اگر کارگزاران حکومت کار خلاف کنند جلوی آنها گرفته می‌شود و اگر وظایف شان را انجام ندهند جرم است و باید رسیدگی شود ما علیه آقای سیف و بهمنی اعلام جرم کرده ایم. اگر به این شکایت رسیدگی می‌شد کار به اینجا نمی رسید تا دارایی سپرده‌گذاران را به یک بانک خصوصی بدهند.

وی اظهار داشت: من همین‌جا از آقای رئیسی خواهش می‌کنم دستور ویژه‌ای دهند که به تخلفات و جرائم ارتکابی مسئولین سابق بانک مرکزی رسیدگی شود. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند «همه بیشتر به‌دنبال آن فردی هستند که ارز یا سکه را گرفته است در حالی که تقصیر عمده متوجه آن فردی است که ارز یا سکه را با بی‌تدبیری عرضه کرده است» چرا آنهایی که جرمشان به تشخیص ولی فقیه بیشتر است بر سر کار باقی ماندند؟

توکلی در انتها تاکید کرد: اگر وظیفه‌ها درست و به موقع انجام شود این مشکلات اتفاق نمی افتد. بانک مرکزی باید در این زمینه توضیح دهد. چرا بانک مرکزی اموال ملت را به تاراج می دهد و  در اختیار یک بانک خصوصی قرار می‌دهد؟