رونق تولید در گرو حذف بروکراسی اداری

 منصور مرادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره هدایت نقدینگی به سمت تولید گفت: از آنجایی که مقام معظم رهبری بر رونق تولید تاکید داشتند، لازم است برای هدایت نقدینگی به سمت تولید گام های عملی برداشت تا نقدینگی سرگردان چرخ اقتصاد را بچرخاند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: بنابراین برای هدایت عملی نقدینگی باید زیر ساخت تولید در کشور فراهم باشد تا بتواند از عهده این حجم از نقدینگی برآید، اگر بستر تولید فراهم نباشد سرمایه گذاری ابتر و بی نتیجه خواهد بود.

بروکراسی اداری چوب لای چرخ تولید است

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس دهم شورای اسلامی اظهار داشت: دو بخش خصوصی و دولتی می توانند در حوزه تولید ورود کنند، اگر ارکان های دولتی ورود کنند شرایط برای آنها بازتر و فراهم تر خواهد بود چرا که می توانند برای دریافت مجوزهای لازم بروکراسی های اداری را حذف کنند، اما بخش خصوصی از این فرصت بهره مند نیستند و در گیر و دار فرآیند بروکراسی قرار می گیرند.

وی با تاکید براینکه باید امکانات لازم در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا سرمایه خود را در تولید هزینه کند، بیان داشت: با این شرایط لازم است که زیرساخت تولید فراهم ، بروکراسی اداری حذف شود تا زمینه برای حضور بخش خصوصی و سرمایه به این حوزه فراهم شود، اینکه تنها شعار رونق تولید بدهیم بدون اینکه موانع برداشته شود نتیجه ای نخواهد داشت.

کاهش نرخ سود بانکی منجر به رونق تولید نمی شود

مرادی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به سیاست بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی، گفت: با کاهش سود بانکی نمی توان انتظار داشت سرمایه از بانک ها به سمت تولید می رود چرا که همچنان برای دریافت مجوز باید زمان زیادی گذاشت در حالی که باید صدور مجوز نهایتا یک هفته به طول انجامد .

وی با بیان اینکه اگر موانع سر راه تولید برداشته نشود، نقدینگی به بازارهای دیگر سوق پیدا می کند، افزود: مردم سرمایه خود را در بازارهای کم دردسر و سودده از جمله مسکن، تجارت و ارز و طلا می برند، بنابراین دولت باید با حمایت و فراهم کردن زیر ساخت ها نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند.

ارز مورد نیاز تولید کننده مهیا شود

این نماینده مجلس به زیر ساخت های لازم برای تولید اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از زیر ساخت های مهم و اثرگذار در تولید مواد اولیه است و باید مشخص شود که این مواد داخلی است یا خارجی و در صورت تهیه مواد اولیه از خارج باید ارز مورد نیاز با نرخ دولتی یا نیمایی در اختیار تولید کننده قرار گیرد.

مرادی تاکید کرد: از سوی دیگر باید بروکراسی اداری برای تقویت تولید کاهش پیدا کند و خدمات مورد نیاز کارخانه های تولیدی از جمله منایع طبیعی در اختیار قرار گیرد تا کارخانه ها تقویت شوند و میزان تولید افزایش پیدا کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس عنوان کرد: در نهایت باید مسیر رونق تولید تسهیل شود تا سرمایه دار تمایل پیدا کند نقدینگی خود را به بخش تولید بیاورد در غیر اینصورت رونق تولید در حد شعار باقی می ماند.