۳۰ هزار تن قارچ مازاد از سطح بازار جمع آوری شد

محمد حسن افشار رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی درباره آخرین تحولات بازار قارچ اظهار کرد: با توجه به سرازیر شدن بخشی از قارچ تولیدی شهرستان‌ها به تهران، قیمت هر کیلو قارچ به سبب ازدیاد عرضه به ۱۰ هزار تومان کاهش یافته است.

اخبار اقتصادی- او افزود:گرمای هوا و کاهش تقاضا تجار عراقی برای خرید، افت تقاضا بازار داخل در ایام محرم و بازگشایی مدارس در کنار کاهش قدرت خرید خانوار همگی مزید بر علت شده تا قیمت قارچ به نرخ واقعی خود در شهریور نرسد.

افشار ادامه داد: طی یک هفته اخیر ۳۰ تن قارچ مازاد از سطح بازار جمع آوری و روانه صنایع تبدیلی شده است چرا که در غیر این صورت با افت محسوس قیمت و زیان تولیدکنندگان در بازار روبرو بودیم.

این مقام مسئول قیمت تمام شده هر کیلو قارچ بدون احتساب سود را ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: عرضه با نرخ‌های کنونی بیانگر زیان یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۷۰۰ تومانی تولیدکنندگان در فروش هر کیلو قارچ است.

او با اشاره به اینکه صادرات قارچ به عراق تعریف چندانی ندارد، بیان کرد: با توجه به گرمای هوا، صادرات به عراق افت چشمگیری داشته است و علی رغم تلاش‌های متعدد مبنی بر صادرات قارچ با کامیون‌های یخچال دار توفیقی نداشتیم.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی درباره آخرین وضعیت صادرات قارچ گفت: هم اکنون صادرات قارچ به روسیه به سبب مشکلات حمل و نقل و گمرگ با اختلالاتی روبروست که به همین خاطر با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در صدد رفع آن هستیم، ضمن آنکه مشکل تخلیه و بارگیری در مرز عراق همچنان رفع نشده است تا بتوانیم با کامیون‌های یخچال دار، صادرات بدون توقف از مبدا به مرز داشته باشیم.

افشار در پایان با بیان اینکه در سه ماهه ابتدای سال ۶ هزارتن قارچ به بازار‌های هدف صادر شده است، تصریح کرد: البته بنده معتقدم میزان صادرات بیش از این رقم است چرا که ماهانه ۲ تا ۳ هزارتن قارچ به عراق صادر شده است.