فشار تحریم‌ها بر مردم با حذف اتکا به نفت خنثی می‌شود

 علی ابراهیمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه بودجه ریزی جدید دولت برای سال آینده و 1400، گفت: در بودجه ریزی کشور چند سالی بود که احساس می‌شد باید تغییراتی صورت بگیرد زیرا قانون بودجه ریزی سنواتی به نوعی عملیات حسابداری تبدیل شده بود و دولت با محاسبه درآمدها معادل با آن هزینه تعریف می‎‌کرد.

اتکا هزینه‌ها بر درآمدهای نفتی حذف شده است

اخبار اقتصادی-نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بعد از بروز مشکلات و بحران‌های اقتصادی باید قانون در زمینه بودجه رعایت می‌شد و به نقطه قابل اتکا دست پیدا می‌کردیم، ادامه داد:اصلاح ساختار بودجه ریزی کشور را در سال جاری مطرح کردند و گامی که دولت در این زمینه برداشته مناسب است و حذف اتکا هزینه‌های جاری بر درآمدهای نفتی اهمیت بسیار زیادی دارد.

کاهش وابستگی بودجه به منابع نفتی در برنامه‌های پنج ساله آمده است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در بخش نفت و معادن درآمدهای مناسبی داریم که باید این درآمدها در راستای عمران کشور هزینه شود، عنوان کرد: دولت‌های مختلف طی سالیان گذشته تکیه بسیار زیادی بر درآمدهای نفتی داشته‌اند در حالی که در قوانین برنامه چهارم و پنجم به صراحت کاهش وابستگی بودجه به منابع نفتی آمده است.

وی با بیان اینکه در سایه تحریم‌ها فشار زیادی بر مردم و بودجه کشور وارد شد که اگر اتکا به درآمد نفت کاهش پیدا می‌کرد تحریم‌ها تنها پروژه‌های عمرانی را تحت شعاع قرار می‌دادند، تصریح کرد: ارائه دورنما از بودجه سال آینده در کنار لایحه بودجه سال 99 نشان می‌دهد نظام بودجه ریزی واقع بینانه‌تر و هدفمند‌تر شده است زیرا نمی‌توان تنها یک سال را مدیریت کرد، بودجه‌ها و پروژه‌ها با یکدیگر ارتباط و پیوستگی دارند.

متاسفانه ردیف‌های بودجه‌ای تحت عنوانین مختلف در کشور پا گرفته‌اند و دستگاه‌های متولی و موازی زیادی وجود دارند و پاسخی از اینکه بودجه‌های تخصیص پیدا کرده به هدف نشسته است یا خیر دریافت نمی‌شود.

دستگاه‌های موازی زیادی در کشور وجود دارند

ابراهیمی با اشاره به اینکه امیدواریم روزی بتوانیم بودجه‎‌های 5 ساله قابل اطمینان تنظیم کنیم و کشور مسیر پنج ساله از نظر بودجه ریزی داشته باشد، افزود: متاسفانه ردیف‌های بودجه‌ای تحت عنوانین مختلف در کشور پا گرفته‌اند و دستگاه‌های متولی و موازی زیادی وجود دارند و پاسخی از اینکه بودجه‌های تخصیص پیدا کرده به هدف نشسته است یا خیر دریافت نمی‌شود.

توزیع درآمدهای نفتی میان پروژ‌ه‌های بلاتکلیف و نیمه تمام بسیار کمک کننده است

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بودجه سال آینده برنامه محور شده است، گفت: باید نتیجه منابعی که در قالب تسهیلات اشتغالزایی و یارانه‌های که تخصیص پیدا می‌کند مشاهده کنیم، توزیع درآمدهای نفتی میان پروژ‌ه‌های بلاتکلیف و نیمه تمام بسیار کمک کننده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمینه تقسیم اولویت‌های پروژه‌های عمرانی جای انتقاد وجود دارد، تصریح کرد: گفته می‌شود اولویت تخصیص اعتبار به پروژه‌های عمرانی با طرح‌هایی که طی دو سال آینده به اتمام می‌رسند، طرح‌هایی که تصویب شده‌اند و تعمیر و نگهداری و پرداخت کارکنان است؛ در بسیاری از مناطق محروم طرح پیش بینی نشده اگر قرار باشد چندین سال بودجه به پروژه‌های ذکر شده تخصیص داده شود تکلیف مناطق محروم چیست؟

پروژه‌های نیمه کاره پایش شوند

وی افزود: پروژه‌های نیمه کاره باید پایش شوند زیرا برخی از آنها ضرورت هزینه کرد ندارد و اولویت خارج شده‌اند، باید ثروت در کشور به صورت عادلانه توزیع شود و اجرای قانون توزیع عادلانه ثروت از وظایف دولت است.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: باید به سمت شفافیت حرکت کنیم که بعد از ارائه لایحه بودجه به مجلس این بخش نیز ارتقاء داده می‌شود.