کالاهای ایرانی در چین خریدار دارد

 مسعود خوانساری امروز در جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به گزارشی از سفر اخیر هیات ایرانی به چین گفت: در این سفر ملاقات‌هایی با مسئولان اتاق‌های بازرگانی چین، پکن، شانگهای، اتاق بازرگانی بین‌المللی خصوصی چین، انجمن صنایع کوچک و متوسط و اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم پکن و شانگهای انجام شد و توافقاتی با آنها صورت گرفت.

اخبار اقتصادی- رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: با اتاق بازرگانی پکن توافق شد تا سایت‌های اتاق‌های پکن و ایران با هم لینک شوند تا از این طریق بازرگانان ارتباطات آسان‌تری داشته باشند.

خوانساری افزود: با اتاق چین توافق شد کمیته مشترک داوری و میانجیگری ایجاد شود و مقرر شد تا موافقت‌نامه آن به امضا برسد.

* اعلام آمادگی چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در ایران

وی در مورد ملاقات با مسئولان اتاق بین‌المللی چین هم گفت: بزرگ‌ترین شرکت‌های چینی عضو این اتاق هستند،‌به طوری که از سال 2012 تا 2019، دو هزار و 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری چینی‌ها در خارج از چین بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: این اتاق اعلام آمادگی کرد که در ایران آماده سرمایه‌گذاری هستند، اما به علت تحریم‌ها خواهان سرمایه‌گذاری مستقیم نیستند، بلکه در قالب طرح‌های سودبازده به خصوص در حوزه معدن و کشاورزی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

خوانساری افزود: ملاقاتی هم با مسئولان اتاق شانگهای انجام شد و این اتاق برگزاری نمایشگاه واردات برای چین است.

وی ادامه داد: سال گذشته اولین سال برگزاری نمایشگاه واردات چین بود که قرارداد 52 میلیارد دلاری منعقد کردند، اما امسال با گذشت فقط 5 روز از برگزاری این نمایشگاه قرارداد 71 میلیارد دلاری منعقد شده بود.

* حضور ضعیف ایران در نمایشگاه واردات چین

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: متاسفانه علی‌رغم برگزاری 7 سالن تخصصی در نمایشگاه واردات چین، حضور ایران در این نمایشگاه بسیار ضعیف بود.

خوانساری بیان داشت: نمایشگاه واردات چین فرصت بسیار خوبی را برای عرضه انواع کالاهای ایرانی فراهم می‌کند و با توجه به محصولات مصرفی چینی‌ها به نظر می‌رسد که هر کالای تولید ایرانی در آنجا عرضه شود، امکان خرید دارد.

* بازار بزرگ چین برای محصولات ایران

وی ادامه داد: به عنوان مثال بحثی در مورد عرضه میگو مطرح شد که آنها اعلام کردند این میگو مصرف یک ساعت بازار بزرگ چین است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین در خصوص ملاقات با انجمن شرکت‌های سودبازده بیان داشت: با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های ناشی از آن این انجمن پیشنهاداتی ارائه کردند و در بحث نیروگاه‌ها حاضر به همکاری با ایران بودند.

خوانساری اضافه کرد: در زمینه گردشگری هم فرصت‌های بسیار خوبی بین ایران و چین فراهم است.

وی با بیان اینکه ما اقتصاد چین را کمتر شناخته‌ایم، گفت: بیشتر چینی‌ها را به عنوان عرضه‌کننده کالاهای بنجل می‌شناسیم در حالی که این کشور در زمینه تکنولوژی بسیار به سرعت در حال حرکت است و با توجه به سرعت حرکت در این بخش، حتما نیاز به واردات دارد و ما می‌توانیم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.

* مذاکره درباره پلتفرم جدید مبادلات در شرایط تحریم

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در چین مذاکره دیگری انجام شد در ارتباط با پلتفرمی که به صورت تهاتر بتوانیم در شرایط تحریم عمل کنیم.

خوانساری همچنین در رابطه با بحث کاهش رتبه در کسب و کار و ایجاد سهولت کسب و کار بیان داشت: در سال 90 سازمان ثبت شرکت‌ها یکی از الزامات ثبت شرکت را عدم سوءپیشینه اعلام کرده و 20 آیتم برای آن منظور کرده است، در حالی که این موضوع مغایر با قانون است و لذا امیدواریم بخشنامه مربوط به آن از طریق دیوان عدالت اداری بررسی و کان لم یکن اعلام شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش بانک جهانی مجموع تولید ناخالص جهان در سال 2018، 85 تریلیون دلار است که سهم 15 کشور اول دنیا از تولید ناخالص داخلی 75 درصد است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: سهم آمریکا از تولید ناخالص دنیا در سال 2018، 23.8 درصد و سهم چین 15.86 درصد است، این درحالی است که سهم ایران تنها 53 صدم درصد است و مقام 27 دنیا را در این خصوص دارد.

* سومین بحران بزرگ اقتصاد جهانی در پیش است

خوانساری افزود: پیش بینی بسیاری از بانک‌های جهانی، صندوق توسعه و اندیشمندان این است که سومین بحران بعد از سال 1930 تا سال 2018 در حال وقوع است و از علل آن می‌توان به کشورهای بزرگی مانند روسیه، هند و چین اشاره کرد که تلاش دارند دلار را از مبادلات تجاری خارج کنند، در نتیجه بدهی‌های دولت آمریکا روشن می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین پیدایش قدرت‌های نوظهور و بروز بحران‌های مختلف و از بین رفتن کسب و کارهای کوچک و جنگ تجاری آمریکا و چین از جمله علل آن بحران است، به طوری که صندوق بین‌المللی پول چشم‌انداز اقتصاد جهانی را در سال آینده نامطلوب اعلام کرده است که امیدواریم ایران جزو آن نباشد.