آسیب نقدینگی به اقتصاد

 مهرداد بائوج‌لاهوتی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه مبنی بر اینکه "اقتصاد کشور باید قوی شود" و نقش بودجه‌ریزی در تحقق این موضوع گفت: منظور مقام معظم رهبری در حقیقت مقاوم کردن اقتصاد است، اکنون حدود هزار و نهصد هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه وجود دارد که می‌تواند به بسیاری از بخش‌ها به ویژه کارهای عمرانی هدایت شود.

اخبار اقتصادی- وی با بیان اینکه بخش عمده کسری بودجه در سال آینده مربوط به حوزه عمرانی کشور است، ادامه داد: نقدینگی عظیم موجود در جامعه به اقتصاد کشورمان آسیب رسانده و در حال رفتن به سمت سوداگری، دلالی و ... است. مجلس و دولت باید تلاش کنند تا این نقدینگی را به سمت سرمایه‌گذاری و عمران سوق دهند، اگرچه دولت در لایحه بودجه سال 99 برای این موضوع تدبیری اتخاذ نکرده است.

 نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در لایحه بودجه سال آینده برای واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی باید راهکارهای لازم در نظر گرفته شود.

بائوج‌لاهوتی با اشاره به اینکه کوچک کردن دولت یکی از راه‌های جبران کسری بودجه و قوی‌تر کردن اقتصاد کشور است، تصریح کرد: سال‌هاست که موضوع کوچک کردن دولت مطرح بوده اما اقدامی نشده است، در یک مقایسه ساده میان ایران و ژاپن متوجه می‌شویم که جمعیت 123 میلیونی این کشور تنها با نیروی انسانی محدود اداره می‌شود اما ایران هشتاد میلیون نفری متاسفانه با حدود 6 میلیون نیروی انسانی اداره می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: صندوق‌های بازنشستگی یکی از بخش‌هایی است که باید در بودجه سال آینده فکری به حال آن کرد زیرا دولت 90 درصد بودجه صندوق بازنشستگی لشکری و بیش از 70 درصد بودجه صندوق‌های کشوری را پرداخت می‌کند یعنی دولت به کارمند بازنشسته و هم جانشین او حقوق می‌پردازد.

وی با تاکید براینکه در مجموع ما راهی جز مقاوم کردن اقتصاد کشور نداریم، گفت: دشمنی که اکنون با کشورمان وجود دارد با مذاکره قابل حل نیست اگرچه نمی‌گوییم مذاکره‌ای انجام نشود، بلکه نوع دشمنی‌ها به گونه‌ای است که همیشه توطئه‌ها دارند و نباید از مقاوم کردن اقتصاد غافل شویم.