پرداخت وام به آسیب دیدگان کرونا

 اخبار اقتصادی- ایران نیز در مقابل کرونا از دیگر کشورها مستثنی نیست و حالا با توجه به مشکلات اقتصادی که در کشور وجود داشته، کرونا نیز باعث شده بسیاری از کسب و کارها بازارشان کساد شود و با مشکلات عدیده ای روبرو خواهند شد.

به گزارش افکارنیوز، بانک مرکزی برای اینکه بتواند بار مشکلات اقتصادی را کمتر کند تدابیری سنجیده که مورد تقدیر است.

اولین اینکه طبق قانون بانک ها اگر فردی چکش برگشت می خورد از خدمات بانکی محروم می گردید اما با توجه به شرایط فعلی کشور و مقابله با کرونا از یکم اسفند ماه سال جاری تا پایان اردیبشهت ماه سال 99 اگر چک کسی برگشت بخورد بخاطر برگشت چک از خدمات بانکی محروم نمی شود و می تواند بقیه خدمات بانکی را دریافت کند.

همچنین گلایه بسیاری از مشاغل این بود که برای پرداخت سهم کارفرما به تامین اجتماعی با مشکل موجه هستند که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که سازمان تامین اجتماعی به مشاغلی که آسیب دیده اند درباره سهم کارفرما 3 ماه مهلت بدهد و برای این که مشکلی پیش نیاید قرار شد سیستم بانکی به تامین اجتماعی کمک کند.

اما مهمترین اقدام شاید مربوط به ارائه وام به خانواده هایی می باشد که کسب و کارشان به خاطر کرونا به مشکل خورده است.

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده که در جلسه ستاد اقتصادی دولت مقرر شد تا 4 میلیون خانواری که کسب و کار آن ها آسیب دیده است بین یک تا دومیلیون وام در اختیار آنها قرار داده شود و اقساط آن ها نیز از مبلغ یارانه آنها برداشت می‌شود و نیازی نیست قرارداد وام با سیستم بانکی انعقاد کنند و بانک ها هم تعهد کرده اند که با نرخ 12 درصد حساب کنند که البته 8 درصد آن ها را دولت پرداخت می‌کند و در مجموع به طور میانگین حدود 6000 میلیارد تومان 4 میلیون خانوار وام دریافت خواهند کرد که با نرخ 4 درصد خواهد بود.

هر چند وام یک تا دو میلیونی مطمئنا نمی تاند دردی از مشاغل دوا کند اما باز هم جای تقدیر دارد. هر چند مردم انتظار دارندبا تدابیر بهتر توسط دولت و همراهی مردم زودتر کرونا در ایران ریشه کن شود تا کسب و کارها به روال عادی برگردند.