تبدیل دولت، از دولت نگهبان به دولت باغبان

محمد علی دهقان دهنوی در مراسم افتتاح رسمی «راه‌اندازی پنجره واحد شروع کسب و کار»  که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، گفت: کاری که  امروز  انجام می‌شود مربوط به یکی از 10 شاخصی است که فضای کسب و کار  در دنیا در سطح بین‌المللی با آن سنجیده می‌شود. 

اخبار اقتصادی- معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد افزود: اگر فردی در کشورمان بخواهد در ایران یک فعالیت اقتصادی را شروع کند در مراحل مختلف کسب مجوز از جمله ثبت شرکت، دریافت کد اقتصادی و کد کارگاهی و ... باید 72 و نیم روز به طور متوسط وقت صرف کند و لذا از این منظر جایگاه ما در  دنیا 187 بود. 

وی افزود: این در حالی است که در بهترین کشورهای دنیا اخذ این مجوزها برای شروع یک فعالیت و کسب و کار تنها نیم روز به طول می‌انجامید. 

دهقان دهنوی اظهار داشت: دلیل طولانی بودن این روند وجود نظارت  مبتنی بر نظارت پیشینی در کشور بوده لذا تلاش کرده‌ایم تا آن را به  نظارت پسینی تبدیل کنیم. 

وی بیان داشت:  لذا باید اجازه داد که  افراد برای ثبت شرکت ‌ها و برای ارتباط با سازمان‌هایی مانند مالیات و یا تامین اجتماعی به حداقل ها  اکتفا کنند و بقیه  مراحل را به پس از راه اندازی کسب و کار موکول کرد.

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد  با بیان اینکه با راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار، این روند از 72 و نیم  روز به سه روز کاهش می یابد اظهار داشت: وزیر اقتصاد حمایت از این موضوع داشته‌اند و با تایید وزیر اقتصاد 55 روزی که برای احراز هویت  در سازمان امور  مالیاتی نیاز بود حذف شده و به صفر تبدیل شده و لذا نیاز به اخذ کد اقتصادی نیست و شناسه ملی شرکت ها تبدیل به کد اقتصادی شرکت‌ها و کد ملی  افراد  نیز همان کد اقتصادی  خواهد بود،  لذا با کنار هم قراردادن سازمان‌ها در پنجره واحد باقی مانده زمان به 3 روز کاهش یافت. 

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان اینکه فعلا شروع کار است، ادامه داد: ما می‌خواهیم تا آخر سال چند برنامه دیگر از این قبیل داشته باشیم  و با اقداماتی در این زمینه می‌توان خیلی از شاخص‌ها دیگر را هم بهبود داد و می‌توانیم جایگاهمان را در سطح بین‌المللی ارتقا دهیم.

وی افزود: رویکرد ما این است که دولت،  از دولت نگهبان به دولت باغبان تبدیل شود و به جای اینکه مثل یک نگهبان مواظب ورود و خروج باشیم مثل یک باغبان محیط را برای رشد فراهم کنیم.