خرید تضمینی گندم از کشاورزان، ۲ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد

حسن حنان معاون بازرگانی داخلی شرکت مادر تخصصی دولتی ایران گفت: در خرید تضمینی گندم در حال حاضر ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته جلو هستیم.

اخبار اقتصادی-او افزود: براساس مصوبه هیات دولت، بخش خصوصی مجاز به خرید گندم از کشاورزان برای مصارف صنعتی و دامی است که تاکنون این بخش ۲۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خرید کرده است.

معاون بازرگانی داخلی شرکت مادر تخصصی دولتی ایران گفت: تا کنون ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم با قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری شده است، اما بخش خصوصی مجاز به خرید گندم با قیمت بالا‌تر است و در مجموع میانگین قیمت خرید تضمینی گندم، ۲ هزار و ۵۲۳ تومان در هر کیلوگرم است.

حنان گفت: تا امروز ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول به کشاورزان در ازای خرید تضمینی گندم پرداخت شده است، در حالی که سال گذشته این رقم ۱۳ هزار میلیارد تومان بود.

او بیان کرد: تا تاریخ ۴ تیرماه تمام مطالبات گندمکاران پرداخت شده است و هفته آینده ۱۲۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز پرداخت می‌شود و در حال حاضر یک هفته از پرداخت مطالبات گندمکاران عقب هستیم.

معاون بازرگانی داخلی شرکت مادر تخصصی دولتی ایران گفت: براساس قانون مجلس شورای اسلامی خرید تضمینی گندم تا پایان آذر ماه ادامه دارد.

حنان تصریح کرد: روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ تن گندم در ۱۲۰۰ مرکز از کشاورزان خریداری می‌شود.

او گفت: با ورود کامیون‌های حامل گندم به مراکز خرید از گندم‌ها نمونه برداری و درصد افت مفید و غیر مفید اندازه گیری می‌شود و اگر گندم برای خرید تایید شد، کامیون برای وزن کشی روی باسکول می‌رود و بار در انبار‌ها خالی می‌شود و مجدد کامیون روی باسکول می‌رود تا وزن بار تخیمن زده شود و در نهایت فاکتور صادر می‌شود، تمام این فرایند‌ها ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

معاون بازرگانی داخلی شرکت مادر تخصصی دولتی ایران گفت: پیش بینی می‌کنیم امسال ۹/۹ میلیون تن خرید تضمینی گندم داشته باشیم که کفاف نیاز سالیانه کشور را می‌دهد.

حنان گفت: به غیر از گندم دانه‌های روغنی مانند کلزا و گلرنگ در ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار زیر کشت است و تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ تن کلزا از کشاورزان خریداری شده است.