فعالیت‌های نظامی مشترک امارات و رژیم صهیونیستی در جنوب سوریه

منابع موثق عربی اخیرا در گزارش‌هایی از آغاز فعالیت‌های نظامی مشترک از سوی  امارات و رژیم صهیونیستی  در جنوب سوریه در راستای ایجاد ناآرامی در این کشور و تجزیه سوریه پرده برداشتند.

بر این اساس، پس از عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات که در ماه سپتامبر گذشته وارد فاز علنی و اجرایی شد، به نظر می‌رسد دو طرف همکاری‌های جدیدی را در سطح منطقه کلید زده اند.

در همین راستا اتفاقاتی اخیرا در جنوب سوریه رخ داده که از تلاش ابوظبی و تل آویو برای ایجاد ناآرامی در سوریه جهت اهداف منطقه‌ای آن‌ها حکایت دارد.

بر این اساس، در روز ۱۷ اکتبر گذشته یک هیئت امنیتی از امارات به تل آویو سفر کرد و با مقامات امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی درباره موضوع سوریه گفت‌وگو کرد.

هدف از این سفر ایجاد یک گروه مسلحانه در جنوب سوریه بوده که برای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی در مرز‌های این رژیم با سوریه حضور نظامی داشته باشد.

یکی از اهداف اصلی پروژه مشترک امارات و رژیم صهیونیستی مواجهه با نفوذ ایران در استان‌های درعا، قنیطره و سویدا در سوریه بوده است. همچنین دو طرف در تلاش برای مواجهه با طرح‌های ترکیه در این منطقه از سوریه هستند.

در راستای اجرای این طرح ۱۴ فرمانده نظامی مزدور عرب در مرحله نخست به کار گرفته خواهند شد که ماموریت جذب نیرو برای تشکیل یگان‌های نظامی در استان‌های جنوب سوریه شامل السویدا، درعا و القنیطره را برعهده خواهند داشت.

دو فرمانده نظامی اصلی و مزدور پروژه مشترک امارات و رژیم صهیونیستی در جنوب سوریه «عماد ابو رزیق» فرمانده نظامی گروه جیش الثوره و «عدی الحاجی» از اعضای ارشد همین گروه هستند.

پایگاه الخلیج آنلاین اخیرا در مطلبی با عنوان «فعالیت امارات و رژیم صهیونیستی در مناطق جنوب سوریه»، آورده است: پس از اینکه امارات به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اواسط سپتامبر ۲۰۲۰ پرداخت، هماهنگی رسمی با تل‌آویو را درباره پرونده سوریه به شکل گسترده‌ای شروع کرد و این فعالیت‌ها در چارچوب تحرکات آمریکا در راستای خواسته‌های تل آویو بود.

این رسانه به نقل از منابع امنیتی خاص می‌نویسد: امارات در راستای پروژه همکاری نظامی با رژیم اشغالگر با هدف احیای تحرکات گروه‌های نظامی در منطقه جنوب سوریه حرکت می‌کند. در سفری که روز ۱۷ اکتبر گذشته سرتیپ محمد الزهران، عضو کمیته مامور از سوی سرویس اطلاعاتی امارات در پرونده سوریه، به تل آویو داشت پیشنهاد امارات برای همکاری میان ابوظبی و تل آویو برای احیای گروه‌های تروریستی مسلح در شهر‌های جنوبی سوریه در طول مرز با فلسطین اشغالی مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته این منابع، این تحرکات امارات در راستای طرح ابوظبی برای حمایت از طرحی برای مقابله با ایران در استان‌های درعا، قنیطره و سویداء و مقابله با ترکیه در سوریه است.

این منابع تاکید کردند؛ ابوظبی در طرح خود به سرکرده‌های سابق مخالفان سوری از جمله عماد ابو زریق فرمانده نظامی موسوم به جیش الثوره که شامل گروه‌های المعتز، الیرموک، المهاجرین، الانصار می‌شود و رابطه قوی با سرویس جاسوسی امارات دارد و نیز عدی الحاجی از کادر دستگاه امنیت گروه موسوم به جیش الثوره که در حال حاضر مقیم اردن است، تکیه کرده است.

این رسانه فاش کرد: امارات در مرحله اول به دنبال جذب و سازماندهی ۱۴ عنصر اساسی از سرکرده‌های تروریست‌های سوری در مرحله اول به عنوان مقدمه‌ای برای جذب تروریست‌های دیگر است.

الخلیج آنلاین می‌نویسد: تحرکات امارات در حمایت از تروریست‌های سوری در جنوب به پس از سال ۲۰۱۲ برمی‌گردد. بیشتر گروه‌های تروریستی جنوب سوریه مورد حمایت امارات و عربستان به شکل کامل و تحت نظارت سرویس جاسوسی اردن فعالیت داشتند که پس از نشست چهارجانبه روسیه، اردن، مصر و امارات در آگوست ۲۰۱۵، از هرگونه اقدام علیه دمشق خودداری کردند.

این رسانه آورده است: ابوظبی همچنین در راستای حمایت از کُرد‌های جدایی طلب در مناطق شمال سوریه به منظور مقابله با ترکیه حرکت می‌کند.

افشای پشت پرده تحرکات اخیر امارات و رژیم صهیونیستی در جنوب سوریه