مسئول اتفاقات کرانه باختری و غزه از نگاه ترکیه

« مولود چاووش اوغلو »، وزیر خارجه ترکیه با اشاره به تداوم حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین گفته تنها این رژیم مسئول اتفاقاتی است که در کرانه باختری وغزه رخ می‌دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه در ادامه خاطرنشان کرد: «هر کسی که در برابر بی‌عدالتی سکوت کند شیطان ساکت و همدست جنایت‌ است.»

در همین حال، خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داده پارلمان ترکیه کمیته‌ای برای تحقیق درباره تخلفات حقوق بشری رژیم صهیونیستی در فلسطین تشکیل داده است.

«هاکان چاووش اوغلو»، رئیس کمیته حقوق بشر پارلمان ترکیه گفت که آنکارا به شدت تجاوزات بی‌حد و حصر رژیم اسرائیل را محکوم می‌کند.

این نماینده پارلمان ترکیه علاوه بر این تأکید کرد که تخلفات حقوق بشری اسرائیل باید به صورت قانونی و اخلاقی پاسخ داده شود.

طبق اعلام وزارت بهداشت فلسطین، از زمان حملات رژیم صهیونیستی در نوار غزه دست‌کم ۲۳۰ فلسطینی به شهادت رسیده‌اند. از میان شهدا، ۶۵ نفر کودک و ۳۹ نفر زن هستند. ۱۷۰۰ نفر هم در این حملات مجروح شده‌اند.

درگیری میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی از روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه و پس از پایان ضرب‌الاجل مقاومت به تل‌آویو مبنی بر لزوم پایان تجاوزات این رژیم در قدس و مسجدالاقصی آغاز شده. در این مدت، ارتش رژیم صهیونیستی به‌طور مکرر نواحی مسکونی در غزه را هدف بمباران‌های کور قرار داده است.

صدها هزار اسرائیلی در شهرک‌هایی یهودی‌نشین که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ ۱۹۶۷ و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است سکونت دارند.

 سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان شهرک‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانند زیرا این رژیم در جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت و ساز از سوی اشغال‌گر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانه باختری و نوار غزه هستند که پایتخت آن بیت‌المقدس باشد. آن‌ها همچنین خواستار خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغال شده در سال ۱۹۶۷ هستند، اما اسرائیل از بازگشت به مرزهای پیش از جنگ شش روزه امتناع می‌کند.