درگیری مرگبار بوکوحرام و داعش در نیجریه

 در جریان درگیری گروه‌های تروریستی برای سیطره بر جزیره‌ای که از ساعت ۱۶ روز دوشنبه آغاز شد و تا ساعت‌های نخستین روز سه‌شنبه، جمعا ۹ ساعت به طول انجامید، بیش از یکصد تروریست به هلاکت رسیده‌اند.

درگیری‌های گروه‌های تروریستی در غرب آفریقا از ۱۲ سال پیش تاکنون منجر به مرگ دست‌کم ۴۰ هزار نفر و آوارگی دو میلیون تن دیگر شده است.

به گفنه صیادان و یک منبع امنیتی، تروریست‌های بوکوحرام روز دوشنبه در حمله به نیروهای داعش در حوالی دریاچه چاد در سمت نیجریه ، جزیره استراتژیک «کیرتا وولگو - Kirta Wulgo» را تصرف کردند. این جزیره به عنوان بندری برای داعشی‌ها برای واردات سلاح و غذا به مناطق تحت کنترل این گروه عمل می‌کرد.

درگیری مرگبار بوکوحرام و داعش در نیجریه

 این دو گروه تروریستی برای کنترل دریاچه چاد که از طریق جزایر آن اقدام به واردات سلاح و غذا می‌کنند، با همدیگر رقابت دارند و از ماهیگران محلی هم باج می‌گیرند.

به گفته یک منبع امنیتی، در این نبرد مرگ‌بار بیش از یکصد نفر کشته شدند. اگر چه شمار زیادی از کشته شده‌های گروه‌های تروریستی گزارش شده، اما این منابع قادر به ارائه آمار دقیقی از کشته شده‌ها نیستند.

بمباران ارتش نیجریه علیه تروریست‌ها جان ۲۰ ماهیگیر را گرفت

پیش از درگیری این دو گروه تروریستی، بر اثر بمباران نیروهای هوایی ارتش در شمال شرق نیجریه، ۲۰ نفر از ماهیگیران منطقه کشته شدند.

منابع خبری سه شنبه شب گزارش دادند، در حمله جنگنده‌های نیجریه به بازاری در شمال شرق این کشور ده‌ها غیرنظامی کشته شدند.  

 شاهدان عینی به رویترز گفتند، دو هواپیما بازار ماهی فروشان در روستای «کواتار دابان ماسارا - Kwatar Daban Masara » واقع در شمال شرق این کشور را  هدف قرار دادند.

 یک شاهد عینی هم گفته در پی حمله جنگنده‌ها دستکم ۵۰ غیرنظامی کشته شدند.

این حمله درحالی صورت گرفته که به تازگی دولت آمریکا ۶ جنگنده به نیجریه با هدف کمک به این کشور برای مبارزه با عناصر تکفیری و تروریستی فروخته است. منتقدان پیش‌تر فروش این جنگنده‌ها از سوی آمریکا را به خاطر کارنامه بد ارتش نیجریه در کشتار غیرنظامیان محکوم کرده بودند.  

نیروی هوایی نیجریه تاکنون واکنشی به حوادث شمال شرق این کشور نداشته است.

 تارنمای «اخبار آفریقا - Africanews» به نقل از «جمیرو گالادیما - Jamiru Galadima » ماهیگیری که از این حمله جان سالم به در برده، گزارش داد ؛ به این دلیل که نیروهای امنیتی، شکارچیان، ماهیگیران و شورشیان همه در یک منطقه زندگی می کنند، از آنجایی که به دلیل پوشش یکسان تشخیص تفاوت میان مردم محلی و تروریست‌ها بسیار دشوار بود، جنگنده‌ها به سمت ماهیگیران شلیک کردند.

مردان مسلح ۳۴ غیر نظامی را در شمال غرب نیجریه کشتند

تارنمای «بامادا - Bamada» مالی هم در خبر دیگری به نقل از مقامات محلی نوشت که در حمله مهاجمان مسلح به روستای «مادامی – Madamai» در استان «کادونا – Kaduna»، در شمال غربی نیجریه ۳۴ نفر را کشتند؛ ۷ نفر دیگر هم زخمی شدند.

«سادیه عمر فاروق - Sadiya Umar Farouq » وزیر امور بشردوستانه ، مدیریت بلایا و توسعه اجتماعی نیجریه می‌گوید به دلیل طولانی شدن شورش‌ها و راهزنی‌های مسلحانه در شمال غرب و شمال شرق این کشور در زمان حاضر ۳۶۰ هزار پناهجوی نیجریه‌ای به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

 دستگیری ۴۲ عضو یک گروه غیر قانونی در پایتخت نیجریه

 شین‌هوا هم در خبری از دستگیری ۴۲ عضو جنبش اسلامی نیجریه(IMN) توسط پلیس این کشور که از آن به عنوان یک گروه غیر قانونی نام می‌برد در جریان اعتراض‌های خشونت‌آمیز در ابوجا پایتخت نیجریه خبر داده است.

به گفته «ژوزفین اده – Josephine Adeh» سخنگوی پلیس، این افراد از استان‌های شمالی نیجریه شامل نیجر، بوچی، گمبه، بورنو و کادونا برای ایجاد هرج و مرج به ابوجا آمده بودند.

او در یک کنفرانس خبری گفت: برخی از اعضای این گروه در درگیری با پلیس زخمی شده‌اند.

نیجریه به طور رسمی اقدام‌های این گروه را را برای امنیت ملی کشور، نظام عمومی و یکپارچکی حاکمیت تهدیدی بالقوه خوانده و از ژوئیه ۲۰۱۹  فعالیت آن را ممنوع اعلام کرده بود.