نیروهای ناتو در اوکراین مستقر نمی‌شوند

دبیرکل ناتو در بحبوحه افزایش تنش‌ها بر سر مسائل اوکراین گفته که این ائتلاف آماده ارسال پیشنهادات مکتوب خود برای روسیه است.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان ناتو سه‌شنبه شب به وقت تهران در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت: «ما آماده‌ایم که بنشینیم و درباره کنترل تسلیحات، خلع سلاح، شفافیت در فعالیت‌های نظامی، ساز و کارهای کاهش خطر و سایر موضوعات مرتبط با امنیت اروپا بحث کنیم. همچنین بنشینیم و به نگرانی‌های روسیه گوش دهیم.»

دبیر کل ناتودر روزهای گذشته گفته بود که به زودی پیشنهادهای مکتوب خود را به روسیه ارسال خواهد کرد تا به خواسته‌های امنیتی مسکو پاسخ دهد.

مسکو  به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرده است.

 نیروهای ناتو در اوکراین مستقر نمی‌شوند

به گزارش سی ان ان، استولتنبرگ در این مصاحبه افزود: «هنوز راه دیپلماتیکی برای خروج از بحران روسیه و اوکراین وجود دارد، اما این مستلزم آن است که روسیه تنش زدایی کند و آماده مشارکت با حسن نیت در گفت‌وگوهای سیاسی با ناتو و متحدان آن باشد.»

استولتنبرگ گفت: «ناتو نیروهای رزمی خودش را در اوکراین مستقر نخواهد کرد، اما ما باید مطمئن باشیم که هیچ سوء تفاهمی درباره آمادگی ما، تعهد ما برای دفاع از همه متحدان، به ویژه در بخش شرقی ائتلاف وجود ندارد».

وی افزود: «بازدارندگی قوی بهترین راه برای جلوگیری از هرگونه حمله به هر متحد ناتو و بهترین راه برای جلوگیری از درگیری است.»

علی‌رغم اقدامات و اظهارات عجولانه و تنش‌زای آمریکا درخصوص بحران بین اوکراین و روسیه، کشورهای اروپایی  در روزهای گذشته بر لزوم حل مشکلات امنیتی از طریق گفتگو تاکید کردند. بر اساس بیانیه   بخش مطبوعاتی دولت آلمان ، سران کشورهای آلمان، فرانسه، لهستان، آمریکا، انگلیس، ایتالیا، اتحادیه اروپا و ناتو اعلام کردند که آماده ادامه رسیدگی به مسائل امنیتی در مذاکرات هستند.

حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی جوسازی  درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شدند. روسیه قویا چنین ادعاهایی را رد کرده اما تأکید کرده تداوم حملات توپخانه‌ای نیروهای اوکراینی علیه مناطق خودمختار روس زبان این کشور واکنش مسکو را در پی خواهد داشت.

هفته گذشته نماینده روسیه با همتایان آمریکایی و ناتو جلسه‌ای برگزار کردند تا این پیشنهادات را بررسی کنند اما در نهایت طرف غربی این پیشنهادات را رد کرد.