سفر احتمالی بایدن به ریاض و روابط بین آمریکا و عربستان

امیر علی ابوالفتح در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر سفر احتمالی بایدن به ریاض و واکنش انتقادی  برخی از رسانه‌ها و فعالان حقوق بشر آمریکا به این سفر اظهار کرد: البته هنوز به صورت رسمی اعلام نشده که این سفر انجام می‌شود گرچه سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران اعلام کرده که اگر این سفر به مصلحت آمریکا باشد انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه روابط بین آمریکا و عربستان روابط درهم تنیده‌ای است و آمریکا همیشه به عربستان نیاز داشته و اکنون به خاطر جنگ اوکراین و بحران به وجود آمده در زمینه انرژی این نیاز بیشتر شده است، افزود: باید توجه داشت که اگر بایدن به خاورمیانه سفر کند به احتمال زیاد به عربستان که یکی از نزدیک‌ترین متحدان واشنگتن در منطقه است نیز سفر خواهد کرد و با مقامات عالی‌رتبه این کشور از جمله ملک سلمان دیدار و رایزنی خواهد داشت.

این کارشناس مسائل بین الملل در مورد مخالفت برخی از فعالان حقوق بشری با انجام این سفر به خاطر نقش دولت ریاض در قتل «جمال  خاشقجی» و همچنین جنایات انجام شده از سوی عربستان در بحث یمن تصریح کرد: باید به این موضوع توجه داشت که حقوق بشر برای کشورهایی چون آمریکا فقط یک ویترین است. این دولت‌ها عموما به موضوع تجارت و بیزینس بیش از مسائلی چون حقوق بشر توجه می‌کنند. آن‌ها صحبت از نقض حقوق بشر در کشورهایی چون عربستان می‌کنند ولی به آن‌ها سلاح می‌فروشند، قراردادهای تجاری می‌بندند و دیدار و رایزنی می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی از جریان‌ها در داخل آمریکا هستند که منتقد اقدامات ضد حقوق بشری عربستان هستند و در همین چارچوب با انجام سفر بایدن به عربستان مخالفت هستند، گفت: عموما صدای این افراد چندان تأثیرگذار نیست و کاخ سفید به آن توجهی ندارد.

ابوالفتح همچنین در موضوع یمن و اختلاف آمریکا و عربستان سر بحران یمن نیز گفت: اکنون شاهد آتش بس در یمن با نقش‌آفرینی کشورهایی چون ایران، عربستان، آمریکا و سازمان ملل هستیم . این موضوع پیش از این از مسائل اختلافی بین واشنگتن و ریاض بود و دموکرات‌ها مخالف عملکرد عربستان در بحث یمن بودند، ولی اکنون با توجه به آتش‌بس ایجاد شده بعید به نظر می‌رسد که چنین موضوعی بخواهد سفر بایدن به عربستان را تحت الشعاع قرار بدهد.

سفر احتمالی بایدن به ریاض و روابط بین آمریکا و عربستان

وی خاطرنشان کرد: اگر این سفر هشت الی 10 ماه پیش و پیش از وقوع آتش‌بس  صورت می‌گرفت ، ممکن بود که فشارهایی از سوی آمریکا به عربستان وارد شود تا حملات خود به یمن را کاهش بدهد ولی اکنون با توجه به آتش‌بس صورت گرفته بعید است که بخواهد این موضوع تأثیر جدی بر سفر بایدن به‌ آمریکا داشته باشد. از طرف دیگر آمریکایی‌ها نیز به این موضوع توجه دارند که اگر بخواهند دست عربستان را در یمن بسیار تنگ کنند این خطر وجود دارد که دست ایران در یمن بازتر شود و این موضوعی نیست که آمریکایی‌ها آن را بخواهند.