ثبت رکورد بی‌سابقه اعتصابات در انگلیس

آمارهای رسمی در بریتانیا نشان می دهد که تعداد روزهای کاری در ماه اکتبر که در آن  کارکنان دست به اعتصاب زدند، طی 11 سال اخیر به رکورد بی سابقه‌ای رسیده است، در حالی که اعتصاب بخش های مختلف در اعتراض به دریافت دستمزد بیشتر برای مواجهه با تورم همچنان ادامه دارد.

بر این اساس، اداره آمارهای ملی اعلام کرد 417 هزار روز کاری در ماه اکتبر سال جاری به دلیل اعتصاب، تعطیل شده و این یعنی 417 هزار نفر در این ماه دست به اعتصاب زده اند، که این رقم از نوامبر سال 2011 بی سابقه بوده است. در آن سال، کمتر از نیم میلیون روز کاری به دلیل اعتصاب کارکنان بخش عمومی که خواهان اصلاحات حقوق بازنشستگی بودند، تعطیل شده بود.

همچنین، بین ماه های ژوئن و اکتبر سال جاری، بیش از یک میلیون و 100 هزار روز شغلی به دلیل اعتصابات تعطیل شده که این رقم در یک دوره 5 ماهه از اوایل سال 1990 بی سابقه بوده است.

این آمار در حالی منتشر شد که حدود 40 هزار نفر از کارکنان بخش حمل و نقل ریلی در اعتراض به دستمزد پایین و شرایط کاری نامناسب، اعتصاب 48 ساعته خود را از روز گذشته آغاز کردند. قرار است این اعتصاب روزهای جمعه و شنبه نیز ادامه یابد.

پس از آنکه بزرگترین اتحادیه ریلی در انگلیس موسوم به RMT از پذیرش پیشنهاد افزایش دستمزد کارکنان این بخش خودداری کرد، اعتصاب طیف گسترده‌ای از این کارکنان آغاز شده و انتظار می رود تنها یک پنجم خدمات ریلی در این دو روز در سراسر کشور ارایه شود.

براساس این گزارش، این در حالی است که از تاریخ 18 دسامبر تا 2 ژانویه یعنی در آستانه سال نوی میلادی، شاهد اختلالات گسترده بیشتری در این بخش خواهیم بود و این به دلیل ممنوعیت اضافه کار برای کارکنان 14 شرکت عامل خدمات ریلی است که از سوی RMT تحمیل شده است. علاوه بر این، اعتصاب های دیگری در تاریخ های 3 و 4 ژانویه و 6 و 7 ژانویه 2023 ، در راه است و اعتصاب دیگری برای شب پیش از کریسمس تا 27 دسامبر برنامه ریزی شده است.

همچنین این در حالی است که قرار است حدود 100 هزار نفر از پرستاران انگلیسی نیز نخستین اعتصاب خود طی بیش از 100 سال گذشته را از روز پنج شنبه یعنی 15 دسامبر آغاز کرده و تا 20 دسامبر آن را ادامه دهند.

کالج سلطنتی پرستاری اخیرا اعلام کرده بود پس از آنکه دولت به درخواست افزایش حقوق آنها به میزان 5 درصد بیشتر از تورم جواب منفی داده، پرستاران از تاریخ 15 تا 20 دسامبر برای نخستین بار در تاریخ 100 ساله این کالج دست از کار می کشند.

ثبت رکورد بی‌سابقه اعتصابات در انگلیس

رئیس اتحادیه کالج سلطنتی پرستاری پس از دیدار با وزیر بهداشت اظهار کرد دولت از گفتگو و کسب نتیجه درباره پرداخت ها خودداری می کند.

این اتحادیه پیش بینی کرده بیش از یک میلیون روزکاری در ماه دسامبر به دلیل اعتصاب تعطیل خواهد شد و این ماه تبدیل به بدترین ماه برای اعتصاب از جولای 1989 خواهد شد.

سرویس سلامت ملی بریتانیا از سال 1948 خدمات درمانی رایگان را به مردم این کشور ارائه می دهد اما در حال حاضر با چالش های زیادی مواجه است. به طور مثال در حال حاضر حدود 7 میلیون نفر در لیست انتظار درمان در بیمارستان ها هستند. بخش های تصادفات و اورژانس نیز در همین وضعیت هستند.

طبق ارزیابی های صورت گرفته با آغاز اعتصاب پرستاران، عمل جراحی هزاران بیمار لغو خواهد شد و نوبت ویزیت دهها هزار بیمار نیز از دست خواهد رفت.

پیشتر اتحادیه تجاری عمومی بریتانیا موسوم به GMB نیز اعلام کرد بیش از 10 هزار نفر از کارکنان بخش اورژانس در سراسر انگلیس و ولز در اعتراض به حقوق پایین و شرایط کاریشان، از 21 تا 28 دسامبر دست به اعتصاب خواهند زد.

این در حالی است که دولت انگلیس در نظر دارد برای مقابله با اعتصابات احتمالی کادر درمان در زمستان پیشِ‌رو، از نیروهای مسلح این کشور استفاده کند.براساس این تصمیم اضطراری دولت، کادر نیروهای مسلح می‌توانند در صورت اعتصاب احتمالی کادر درمان و کارکنان بیمارستان‌ها در ماه‌های پیشِ‌رو، به‌عنوان راننده آمبولانس و یا حتی به‌عنوان بهیار ارتش در بیمارستان، فعالیت کنند.

در حالی که بخش های کوچکتر و عمدتا خصوصی، به مطالبات کارکنان خود رسیدگی کرده و موضوع اعتصاب را حل کرده اند، اما دولت همچنان از اختصاص بودجه برای افزایش حقوق کارکنان بخش عمومی خودداری کرده و به جای آن، قوانین را برای افرادی که در این اعتصابات شرکت می کنند، سخت‌تر کرده است. دولت معتقد است افزایش حقوق درخواستی کارکنان، غیرقابل پرداخت است و تنها باعث وخیم تر شدن شرایط می شود.

براساس آمارهای منتشر شده، پرداخت ها به کارکنان به استثنای هدایا در بخش خصوصی در سه ماهه منتهی به اکتبر به میزان 6/9 درصد افزایش یافته اما در بخش عمومی تنها 2/7 درصد افزایش یافته است.

جرمی هانت وزیر دارایی انگلیس اظهار کرد هر اقدامی که باعث افزایش قیمت ها در اقتصاد شود، تنها وضعیت را بدتر خواهد کرد و مانع از رشد اقتصادی بلند مدت می شود.

در حال حاضر اعتصابات گسترده‌ای در بسیاری از بخش‌های دیگر بریتانیا در جریان است. چند روز پیش، برای اولین بار در حدود 40 سال گذشته، معلمان مدارس ابتدایی و متوسطه و بسیاری از مهدکودک‌های محلی در سراسر این بخش انگلیس در اعتراض به پیشنهاد نرخ افزایش برای دستمزدها دست از کار کشیدند.

در حالی که محافظه کاران انگلیس امیدوار بودند با روی کار آمدن "ریشی سوناک" بعد از ماه‌ها هرج و مرج و آشفتگی در دوران نخست وزیری جانسون و تراس، آرامشی حاصل شود اما تردیدها درباره شایستگی سوناک همچنان در حال افزایش است.

البته خود سوناک هم زمانی که یک ماه پیش فراکسیون پارلمانی او را به عنوان رهبر حزب و دولت انتخاب کرد، در مقابل درب خیابان داونینگ پلاک 10 به طور جدی وعده "عدالت" و "مسئولیت" را داد. اما تردیدها در مورد این ادعای سوناک در مدت بسیار کوتاهی افزایش یافته است.

اساساً تورم بی سابقه، مالیات‌های بالا، بحران در خدمات عمومی، کاهش سیستم مراقبت های بهداشتی و آغاز یک رکود احتمالا طولانی مدت محافظه کاران بریتانیا را ناآرام کرده است.