رکوردزنی بهای مواد غذایی در انگلیس

بر اساس آخرین گزارش ماهانه کنسرسیوم خرده فروشی انگلیس (BRC) و شرکت داده‌پرداز نیلسن، تورم سالانه مواد غذایی در ماه دسامبر (مهر/آبان) به ۱۳.۳ درصد رسید که ۰.۹ درصد نسبت به ماه قبل از آن (نوامبر) افزایش نشان می‌دهد. کنسرسیوم خرده فروشی انگلیس هشدار داد که این بالاترین نرخ ماهانه از زمان جمع آوری داده‌ها در سال ۲۰۰۵ است.

این نهاد انگلیسی اعلام کرد که افزایش قیمت خوراک دام، کود و انرژی به بالارفتن بهای مواد غذایی در فروشگاه‌ها دامن زده است. این درحالیست که طبق برآورد صورت گرفته، قیمت‌ها در سال جدید میلادی نیز سیر صعودی خواهد داشت.

هلن دیکنسون، مدیر اجرایی کنسرسیوم خرده فروشی انگلیس در این باره گفت: کریسمس امسال برای بسیاری از خانواده‌ها در سراسر بریتانیا چالش برانگیز بود. اما ۲۰۲۳ سال سخت دیگری برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها خواهد بود، زیرا تورم هیچ نشانه‌ای از کاهش فوری نشان نمی‌دهد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است. این واقعیت که دورنمایی از بهبود اوضاع دیده نمی‌شود و مقام‌های رسمی هم درباره تشدید اوضاع هشدار می‌دهند، مردم کشور را شوکه کرده است.

نرخ تورم در عرض دوازده ماه گذشته از محدوده ۲ به ۱۰.۷ درصد رسیده و در مسیر عبور از مرز ۱۵ درصد قرار دارد. نرخ بهره بین‌بانکی نیز که با اقساط وام مسکن میلیون ها خانوار در این کشور ارتباط مستقیم دارد با ۳۵۰ واحد پایه افزایش به ۳.۵ درصد رسیده است.

اندرو بیلی رئیس بانک مرکزی انگلیس ماه پیش، از آغاز دوره رکود اقتصادی در این کشور خبر داد و اذعان کرد که این کشور با یک رکود «بسیار چالش برانگیز» مواجه است و خانواده‌ها روزهای سختی را پیش‌رو خواهند داشت.

نتایج جدیدترین بررسی های صورت گرفته در مورد فعالیت های اقتصادی در انگلیس از کاهش نگران کننده شاخص مدیران خرید در بخش خدمات این کشور حکایت دارد. آمارها نشان می‌دهد که این شاخص در بخش تولید به ۴۵.۳ واحد در ماه دسامبر رسیده که ۱.۳ واحد کمتر از ماه قبل از آن است.

شاخص مدیران خرید به طورکلی مقیاسی برای میزان فعالیت اقتصادی در یک بخش خاص طی یک دوره مشخص است که بالاتر بودن میزان شاخص از عدد ۵۰، مبین این است که اقتصاد در حال رشد و پویایی است و پایین تر از ۵۰ مؤید کاهش فعالیت های اقتصاد و حرکت آن به سوی منقبض شدن است.

رکوردزنی بهای مواد غذایی در انگلیس

از سویی گزارش مرکز آمار ملی انگلیس (اوان‌اس) از سقوط شاخص خرده فروشی در بحبوحه بحران هزینه‌های زندگی و تورم مهارنشدنی در این کشور حکایت دارد. حجم فروش در ماه نوامبر (آبان/آذر) گذشته که انتظار می‌رفت به واسطه حراجی‌های موسوم به جمعه سیاه و خریدهای کریسمس افزایش یابد، به طور میانگین ۰.۳ درصد کاهش یافته است.

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین را مقصر وضع موجود و «۱۲ ماه سخت» دانسته و به مردم کشورش هشدار داده که مشکلات در سال آتی میلادی ( ۲۰۲۳ ) نیز از بین نخواهد رفت. وی در اظهاراتی جنجالی تاکید کرده که مردم نباید توقع داشته باشند دولت حلال تمام مشکلات معیشتی باشد.