موشک‌های نقطه‌زن بلای جان تل‌آویو

ناکامی گنبد آهنین به عنوان فخر صنایع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در مقابله با موشک‌های مقاومت که روز سه شنبه گذشته به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین در اطراف غزه شلیک شد، درخواست‌ها برای گشودن تحقیق درباره دلایل ناکامی را باز کرده است. موشک‌های دقیقی از غزه شلیک شد و توانست از سامانه گنبد آهنین عبور کند.

رادیو صدای جنوب رژیم صهیونیستی اعلام کرد: باید علل شکست گنبد آهنین در رهگیری دو موشک به سمت سدیروت مشخص شود. آیا ناکامی بوده یا آن‌را از کار انداخته‌اند؟

رادیو صدای جنوب رژیم صهیونیستی اعلام کرد: باید علل شکست گنبد آهنین در رهگیری دو موشک به سمت سدیروت مشخص شود. آیا ناکامی بوده یا آن‌را از کار انداخته‌اند؟

این سامانه دفاع موشکی ضعیف‌ترین عملکرد خود را نشان داده است و در رهگیری بیشتر موشک‌های شلیک شده از غزه ظرف بیست سال گذشته ناکام مانده است.

در حالی که سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است که این سامانه در رهگیری ۹۰ درصد موشک‌ها موفق عمل می‌کند، اما در عمل اوضاع به گونه دیگر است و زخمی شدن شماری از صهیونیست‌ها در جدیدترین حمله موشکی مقاومت فلسطین گواه این مدعاست که این سامانه کارش را خوب انجام نداده است.

«گنبد آهنین» چگونه کار می‌کند؟

این سیستم متشکل از یک واحد رادار و یک مرکز کنترل می‌باشد که می‌تواند گلوله‌ها مثلاً راکت‌ها را بعد از شلیک شناسایی کند و مسیر پرواز و هدف را محاسبه نماید. این عملکرد سیستم حین چند ثانیه صورت می‌گیرد، زیرا با توجه به فاصله کوتاه تا غزه، برای صهیونیست‌ها فقط ۱۵ تا ۹۰ ثانیه وقت باقی می‌ماند که خود را از خطر راکت‌هایی که هر دم به آن‌ها نزدیک‌تر می‌شوند، به جاهای امن برسانند.

بخش سوم این سیستم دستگاه‌های راکت‌انداز است. هر پایه این سیستم سه یا چهار دستگاه راکت‌انداز دارد که هر یک آن ظرفیت ۲۰ راکت را دارد. راکت از این سیستم زمانی شلیک می‌شود که مشخص شود راکت جانب مقابل در منطقه مسکونی اصابت می‌کند. راکت‌های شلیک شده از این سیستم در هوا قابل هدایت است. اما راکت‌های دفاعی به گلوله مورد هدف مستقیماً اصابت نمی‌کند، بلکه در نزدیکی آن منفجر می‌شود و به این ترتیب آن را نابود می‌کند. بقایای راکت که به زمین سقوط می‌کند، ممکن است خسارات و زیان‌هایی را وارد کند.

موشک‌های نقطه‌زن بلای جان تل‌آویو

این سیستم‌ها سیار و قابل جابجایی هستند. در حال حاضر در رژیم صهیونیستی ده پایه از این سیستم‌ها فعال‌اند. طبق ادعای شرکت «سیستم‌های رافائل» که تولیدکننده این سیستم راکتی است، تنها یک واحد این سیستم می‌تواند یک شهر متوسط را حفاظت کند.

هزینه گزاف هر موشک شلیک شده از سوی گنبد آهنین

هر موشک شلیک شده از سوی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی هزینه‌های گزافی روی دست این رژیم می‌گذارد. ده‌ها هزار دلار برای موشک‌هایی هزینه می‌شود که برای رهگیری موشک‌های فلسطینی از گنبد آهنین شلیک می‌شود و این در حالی است که موشک‌هایی که از سوی فلسطینی‌ها شلیک می‌شود هزینه آن چنانی برای فلسطینی‌ها به همراه ندارد.

جروزالیم پست اذعان کرد: هزینه بسیار سنگینی برای رهگیری هر موشک محلی که فلسطینی‌ها شلیک می‌کنند، پرداخت می‌شود. برای هر رهگیری هزینه بالغ بر ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار روی دست ما می‌ماند. این در حالی است که یک موشک کوتاه برد مقاومت فلسطین ۳۰۰ تا نهایتاً ۸۰۰ دلار بیشتر هزینه برای آن‌ها ندارد.

یوسی لانگوتسکی ژنرال صهیونیست با اشاره به هزینه هر موشکی که از گنبد آهنین برای رهگیری شلیک می‌شود آن‌را بیش از صد هزار دلار دانست و گفت: احیاناً دو موشک برای رهگیری هر موشک فلسطینی شلیک می‌شود و این نیاز به ذخایر کافی از موشک‌های رهگیر برای گنبد آهنین است.

این ژنرال صهیونیست با اشاره به اینکه تهدیدات موشک زیاد، نیازمند میلیاردها دلار برای تأمین موشک‌های رهگیر گنبد آهنین است از عدم توانایی ارتش این رژیم در زمینه تأمین این موشک‌ها سخن گفت و اینکه در صورت نبرد سخت برای یک دوره زمانی مشخص این موشک‌ها کفایت می‌کند و تولید موشک‌های جدید هم نیاز به برهه زمانی طولانی دارد و اینکه این رژیم توان حمایت از خود را در آن صورت نخواهد داشت.

بر اساس گزارش رسانه‌های غربی، هر شلیک از این سامانه حدود ۶۶ هزار یورو هزینه دارد. این در حالی است که معمولاً اشغالگران هزینه رهگیری را اعلام نمی‌کنند.

گنبد سرطان‌زا

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونت فاش کرد: شماری از نظامیان این رژیم که در واحد سامانه پدافندی گنبد آهنین فعالیت کرده یا خدمت نظامی آنها تمام شده است، به سرطان مبتلا شده‌اند. این نظامیان ابتلای خود به بیماری سرطان را همزمان با نزدیک شدن به پایان دوره خدمت نظامی یا چند ماه پس از اتمام خدمت اعلام کرده‌اند. پژوهش‌های پزشکی جدید نشان دهنده این است که افرادی در داخل ارتش اسرائیل که در واحد دفاع هوایی فعالیت می‌کنند، بیشترین میزان ابتلاء به سرطان را در داخل ارتش اسرائیل دارند.

گنبد آهنین پاسخ کوتاه مدت و ناکارآمد در برابر ده‌ها هزار موشک

یوسی لانگوتسکی ژنرال صهیونیست اذعان کرد: تهدید موشکی تهدیدی واقعی و فاجعه بار برای اسرائیل است و باید راهکاری برای آن اندیشیده شود زیرا شرایط سخت قبلی نشان داد که سامانه گنبد آهنین کارایی لازم را ندارد. اسرائیل نباید به یک سیستم دفاعی مؤثر متکی به فناوری موشک رهگیر برای مقابله با تهدیدات موشکی تکیه کند به ویژه که تهدیدات موشکی در جنگ آتی زیان سنگینی به جبهه داخلی و تأسیسات راهبردی وارد می‌کند. گنبد آهنین فقط یک پاسخ کوتاه مدت با مقادیر محدود است.

لانگوتسکی با اشاره به اشکالات فراوان گنبد آهنین از ناکارآمد بودن آن در برابر موشک‌هایی با برد کوتاه و نیز موشک‌های بالستیک میان برد و دوربرد خبر داد لانگوتسکی با اشاره به اشکالات فراوان گنبد آهنین از ناکارآمد بودن آن در برابر موشک‌هایی با برد کوتاه و نیز موشک‌های بالستیک میان برد و دوربرد خبر داد و اذعان کرد که این سامانه توان رهگیری موشک‌های دقیق را ندارد.

ژنرال صهیونیست در ادامه اذعان کرد: در جنگ‌های قبلی ما تاوان سنگین دادیم و در آینده هم تاوان زیادی خواهیم داد. سامانه گنبد آهنین توان مقابله با موشک‌ها و حفاظت از ما را در مقابل ده‌ها هزار موشکی که از جبهه‌های مختلف در جنگ آتی شلیک خواهد شد، ندارد و گواه آن هم هم شکنندگی این سامانه در دفع موشک‌های نه چندان پیشرفته فلسطینی است.

تاکتیک مقاومت فلسطین

ابوعبیده سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام اعلام کرد: ما موفق به عبور از آنچه گنبد آهنین نامیده می‌شود از طریق به کارگیری تاکتیک شلیک ده‌ها موشک در آن واحد شدیم. شدت آتش بالا و قدرت ویرانگری بزرگ موشکی که قسام در نبرد به کار گرفت سبب وارد شدن خسارات سنگین و تلفات نزد دشمن شد و همه محاسبات دشمن را به هم ریخت.

کلام پایانی

گنبد آهنین که تبلیغات فراوانی برای آن به عمل آمد و دم از ارتقا آن زده شد، انتظارات صهیونیست‌ها را برآورده نکرده و مانع از شلیک موشک‌های مقاومت نشده است. از نگاه تحلیلگران و ناظران امور، حقیقتی که ارتش رژیم صهیونیستی و سخنگویان آن به دنبال مخفی نگه داشتن آن هستند، پیشرفت موشک‌های مقاومت چه آنهایی که از جنوب شلیک شدند و چه آنهایی که از غزه شلیک شدند. دقت موشک‌ها بالا رفته است و مؤثر عمل می‌کنند.

از سویی نباید از مهارت بالا و کاربلد بودن شلیک کنندگان هم غافل شد که به خوبی آموزش دیده و توان خود را بالا برده‌اند.

همانطور که در جنگ ۳۳ روزه اسطوره تانک مرکاوا با موشک کورنت بر باد رفت به زودی با توجه به افزایش توان پدافندی مقاومت چه در لبنان و فلسطین، پرسه زنی جنگنده‌های اف ۱۶ و اف ۱۵ رژیم صهیونیستی نیز به پایان راه خود خواهد رسید.

شاید برخی این را مبالغه‌آمیز توصیف کنند اما مگر نبودند کسانی که قبلاً موشک‌های مقاومت در غزه را به سخره می‌گرفتند؟ حالا توان موشکی مقاومت به حدی رسیده است که ضربات گیج کننده به تل آویو وارد می‌کند.

قدر مسلم آن است که قواعد درگیری تغییر کرده است و دیگر رژیم صهیونیستی مانند گذشته نمی‌تواند دست به یورش بزند و پاسخی دریافت نکند. به همین سبب است که ژنرال‌های صهیونیست رجزخوانی می‌کنند، اما در عمل تل آویو از رویارویی هراس دارد به ویژه که گنبد آهنین هم نمی‌تواند مصونیتی برای شهرک‌نشینان ایجاد کند.