انتقاد تند مایک پنس از ترامپ

« مایک پنس » شدیدترین انتقاد خود را نسبت به دونالد ترامپ رئیس سابقش بعد از آن که وی به چهار اتهام جنایی مرتبط با تلاش‌هایش برای چسبیدن به قدرت و باطل کردن نتایج انتخابات ۲۰۲۰ متهم شد، ابراز کرد. 

پنس در رشته پیامی در «ایکس» (توییتر سابق) نوشت: کیفرخواست امروز (سه‌شنبه) یادآور مهمی است مبنی بر این که هر کس که خود را فراتر از قانون اساسی قرار دهد، نباید هرگز رئیس‌جمهور ایالات متحده شود. 

وی افزود: کشور ما مهم‌تر از هر کسی است. قانون اساسی ما مهم‌تر از حرفه هر کسی است. در ششم ژانویه، ترامپ رئیس‌جمهور سابق خواست من بین او و قانون اساسی یکی را انتخاب کنم. من قانون اساسی را انتخاب کردم و همیشه این کار را خواهم کرد. 

به گزارش وبگاه خبری «هیل»، پنس در ادامه گفت بعد از خواندن کیفرخواست، حرف‌های بیشتری برای گفتن درباره آن خواهد داشت. اما او در عین حال گفت کیفرخواست اخیر یعنی صحبت‌های بیشتر درباره ششم ژانویه و حواس‌پرتی بیشتر.

پنس در اشاره به ترامپ گفت: «نامزدی او (در انتخابات) به معنای توجه کمتر به سیاست‌های اقتصادی فاجعه‌بار جو بایدن که دامن میلیون‌ها نفر را در سراسر ایالات متحده می‌گیرد و توجه کمتر به الگوی فساد هانتر (بایدن) است». هم ترامپ و هم پنس نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ اعلام کرده‌اند.

پنس، ترامپ را به باد انتقاد گرفت

در کیفرخواست مطرح علیه ترامپ شرح داده شده که چطور پنس در توطئه ترامپ برای ماندن در قدرت درگیر شد که با حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا به اوج خود رسید. بر اساس آن، در دو هفته منتهی به ششم ژانویه، ترامپ مستقیماً مایک پنس معاونش را تحت فشار گذاشت تا از نقش تشریفاتی خود در روند تایید پیروزی بایدن در روز ششم ژانویه برای باطل کردن نتایج انتخابات استفاده کند که پنس در مقابل آن مقاومت کرد. 

پنس اخیراً گفته بود هر چند حرف‌ها و کارهای دونالد ترامپ در این رخداد بی‌ملاحظه بوده اما مجرمانه محسوب نمی‌شود. او که حالا رقیب رئیس سابقش برای کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه است، پیش از این بارها از ترامپ به ‌دلیل نقشی که در حمله هوادارانش به ساختمان کنگره در تاریخ ششم ژانویه ۲۰۲۱ داشت، انتقاد کرده است. او در اواسط خرداد در یک سخنرانی در جمع حامیان حزب جمهوری‌خواه، بار دیگر بر نقش واضح ترامپ در حمله به ساختمان کنگره تاکید کرد.

سه‌شنبه (۲۷ تیر) ترامپ گفت در نامه‌ای به او اعلام شده که موضوع تحقیقات یک هیات منصفه بزرگ درباره تلاش‌هایش برای لفو شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ قرار گرفته است.

ترامپ قبل از حمله حامیانش به ساختمان کنگره بارها از مایک پنس به دلیل مخالفتش با اینکه در کنگره جلوی تایید پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ را بگیرد، انتقاد کرده بود. در جریان شورش ششم ژانویه در کنگره، برخی حامیان ترامپ شعار «مایک پنس را اعدام کنید» سر دادند.

مایک پنس اواسط اسفند در یک سخنرانی با بیان اینکه اظهارات ترامپ در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ باعث به‌خطر افتادن جان خانواده او و همه افراد حاضر در کنگره شد، گفت آنچه در آن روز اتفاق افتاد، مایه شرمساری بود. پنس در آن سخنرانی با انتقاد شدید از ترامپ گفت تاریخ او را به‌دلیل نقشی که در حمله ششم ژانویه به ساختمان کنگره داشت، بازخواست خواهد کرد.