هشدار بایدن درباره گرسنگی میلیون‌ها نفر

 جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و یکی از مشاوران ارشد وی هشدار دادند که با تعطیلی احتمالی دولت، خطر گرسنگی حدود 7 میلیون نفر از زنان و کودکان کم درآمد را تهدید می کند.

وی در نشستی در دانشگاه ها و دانشکده های تاریخی سیاه پوستان افزود: شکست جمهوری خواهان کنگره برای تصویب لایحه بودجه و تعطیلی احتمالی دولت، عواقب وخیمی برای جامعه سیاه پوست از جمله کاهش منابع غذایی، کاهش بازرسی از مراکز جمع آوری زباله های خطرناک و اجرای قوانین منصفانه مسکن، در پی خواهد داشت.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد جمهوری خواهان باید به توافق بودجه برای جلوگیری از تعطیلی دولت پایبند بمانند.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد دولتش با کوین مک کارتی رئیس کنگره در ماه مه به توافقی برای اختصاص بودجه ضرروی در بخش امنیت داخلی و ملی و کاهش کسری بودجه بیش از یک تریلیون دلاری طی 10 سال آینده به توافق رسیدند.

این در حالی است که جمهوری خواهان افراطی خواستار کاهش حدود 120 میلیارد دلاری بیشتر این رقم برای سال مالی جدید هستند. این درخواست می تواند برنامه های متعدد دولت از آموزش و حمایت از محیط زیست تا اجرای قوانین سازمان مالیات و تحقیقات پزشکی را تحت تاثیر قرار دهد.

بایدن خاطرنشان کرد حالا گروه کوچکی از جمهوری خواهان افراطی نمی خواهند به این توافق پایبند بمانند و ممکن است این پافشاری آنها به امنیت غذایی، تحقیقات پزشکی و برنامه های مربوط به کودکان آسیب می رساند و ممکن است باعث تعطیلی دولت شود.

تام ویلساک وزیر کشاورزی آمریکا پیشتر اظهار کرده بود که شمار قابل توجهی از 7 میلیون نفر افراد حاضر در برنامه غذایی مکمل ویژه برای زنان، نوزادان و کودکان، شاهد کاهش فوری مزایای این برنامه در روزها و هفته های پس از آغاز تعطیلی دولت هستند.

هشدار بایدن درباره گرسنگی میلیون‌ها نفر

وی افزود: یک برنامه مکمل دیگر با نام برنامه کمکی غذایی مکمل، در صورت تعطیلی دولت در ماه اکتبر به فعالیت خود ادامه می دهد اما به سرعت تحت تاثیر این تعطیلی قرار می گیرد.

این وزیر خاطرنشان کرد در صورت تعطیلی دولت، آژانس ها و نهادهای ارائه دهنده خدمات کشاورزی روند وام دهی خود به کشاورزان در زمان برداشت محصول را متوقف کرده و پرداخت وام به خریدارانی که در مناطق روستایی به تازگی خانه خریده اند، متوقف می شود. همچنین بیش از 50 هزار از کارکنان وزارت کشاورزی تعلیق شده و حقوق نخواهند گرفت.

در حالی که کمتر از یک هفته تا اتمام بودجه دولتی در آمریکا برای باز نگه داشتن دولت فدرال باقی مانده، هیچ نشانه‌ای از توافق بین اکثریت جمهوری خواهان کنگره برای تصویب لایحه جدید بودجه و جلوگیری از تعطیلی دولت دیده نمی شود.

براساس این گزارش، کنگره تاکنون نتوانسته هیچ یک از 12 لایحه هزینه های معمولی و همیشگی را برای سرمایه گذاری در برنامه های فدرال در سال مالی جدید که آغاز آن از اول اکتبر(9 مهر) است، تصویب کند.

کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا باید در هفته جاری طرحی جاه طلبانه برای تایید 4 لایحه اصلی از جمله سرمایه گذاری در امنیت داخلی و نظامی داشته باشد. وی امیدوار است پیشرفت چشمگیری در بین جمهوری خواهان افراطی برای حمایت از لایحه موقت که با نام« لایحه تخصیص بودجه» نیز شناخته می شود، ایجاد شود.

وی روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: قانون گذارانی که هفته گذشته مانع از تصویب لایحه بودجه می شدند، حالا تمایل به همکاری بیشتر دارند. ظاهرا آنها حالا می خواهند همکاری کنند. پس ممکن است ما شانسی برای توافق داشته باشیم.

مک کارتی ابراز امیدواری کرد تلاش ها منجر به توافق شده و او بتواند موانع ایجاد شده که باعث تعطیلی دولت می شود را برطرف کند.

با نزدیک شدن به پایان مهلت زمانی تصویب لایحه بودجه در کنگره آمریکا و خطر تعطیلی دولت و عدم توافق جمهوری‌خواهان بر سر تصویب این لایحه، بسیاری از خدمات دولتی در این کشور مختل می‌شود و صدها هزار کارمند فدرال، به مرخصی بدون حقوق فرستاده می‌شوند.           

در همین حال به رغم عدم توافق بر سر لایحه بودجه و خطر تعطیلی دولت آمریکا، جمهوری خواهان کنگره به دنبال اعمال فشار هر چه بیشتر برای کاهش هزینه‌ها در لایحه پیشنهادی هستند.