آمریکا سناریوی بی‌ثباتی لبنان را کلید زد

 «بشاره مرهج»، وزیر سابق لبنان در بیروت تاکید کرد که عامل انفجار تروریستی علیه بخش بانکی لبنان فرد نبوده بلکه طرفی است که می‌خواهد ثبات داخلی لبنان را برهم زند.

وی تاکید کرد: هدف این انفجار وادار کردن دولت و بانک‌های لبنان به کاری است که به نفع لبنان تمام نشده و مغایر با نظام اقتصاد آزاد و قوانین لبنانی و بین المللی است.

مرهج گفت: این اقدامات خرابکارانه در زمان کنونی به منظور ضربه زدن به صنعت گردشگری لبنان، تشدید بحران اقتصادی و افزایش نارضایتی شهروندان لبنانی است، چون آمریکا می‌خواهد لبنان تسلیم سیاست‌ها و نفوذ و منافع آن باشد.

وزیر لبنانی گفت: « ریاض سلامه»، رئیس بانک مرکزی لبنان باید از طریق رایزنی با موسسات بانکی و دولت لبنان و کارشناسان اقتصادی تصمیمات درست و حکیمانه در راستای منافع لبنان اتخاذ کند .

وی افزود: بانک مرکزی لبنان در ضمن پایبندی به قوانین بین المللی باید خود را از زیر دیکته‌های بیگانگان آزاد کند .

مرهج گفت: این به نفع ملت لبنان است که بانک‌ها با اصول علمی و شرافتمندانه و به دور از امور غیرقانونی عمل کنند و دیگر اینکه ثبات لبنان به نفع بانک‌های این کشور برای جذب سرمایه و کمک به دولت لبنان است.

وزیر سابق لبنان تاکید کرد: منافع دولت و ملت لبنان به هم گره خورده و با هم تناقضی ندارند و هر کدام از 2 طرف باید به مسئولیت خود در برهه پیش رو عمل کنند.

انفجار عصر یکشنبه در بیروت کوچک بود و تلفات جانی نداشت اما پیام‌هایی که به همراه داشت خطرناک‌تر از آنچه تصور می‌شود، است. این انفجار که در مقابل دفتر بلوم بانک لبنان در مرکز بیروت رخ داد، خوراک تبلیغاتی لازم را برای تأویل‌ و تفسیرهای مختلف فراهم کرده که به نظر می‌رسد هدف اصلی عاملان آن هم همین مساله باشد.

 از آنجا که اخیرا در راستای اجرای تحریم‌های مالی آمریکا علیه حزب الله لبنان، چندین حساب بانکی اعضای حزب الله مسدود شده، اکنون برخی انگشت اتهام را به سمت حزب الله نشانه گرفته‌اند.

برخی طرف های لبنانی هدف از این انفجار را ارسال یک « پیام قوی صوتی» برای بانک لبنان و المهجر و نه کشته شدن مردم خوانده اند زیرا نحوه کار گذاشتن بمب و همزمانی انفجار با افطار و اینکه در آن زمان کارمندان در بانک حضور نداشته اند و خیابان ها خلوت بوده است  مهر تاییدی بر این نتیجه گیری است.

نکته قابل ملاحظه اینکه حزب الله به خوبی می‌داند چنین جنایت‌هایی به نفع آن نیست زیرا با این اقدامات نمی‌توان مانع اجرای قانون آمریکایی شد و از این گذشته این حزب متوجه است که علت اطاعت برخی بانک‌های لبنان در خصوص اجرای قانون آمریکایی، اشتباهاتی است که پیشتر مرتکب شده‌اند و در این میان آمریکاییها هم به خوبی با نوع و گستردگی این خطاها آشنا هستند و در اصل به همین دلیل از آنها باج خواهی کرده و برای اجرای این قانون به آنها فشار وارد می‌کنند.

در نتیجه در قبال این موضوع حزب الله با سایر لبنانی‌ها برابر است و حتی بیش از دیگران روشن شدن واقعیت و بازداشت عاملان این انفجار و مشخص شدن هویت ، مذهب و وابستگی های آنها را خواستار است و به همین دلیل افشار آوردن به دستگاه های امنیتی را به نفع خود می بیند به این معنی که آنان باید به سرعت تحقیقات را تکمیل و نتیجه را اعلام کنند و چه بسا بتواند  در صورت لزوم در این زمینه کمک هم بکند.

بعد از اینکه قانون آمریکایی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه حزب‌الله لبنان و مؤسسات وابسته به آن صادر شد، برخی مسئولان لبنانی با سهل‌انگاری نسبت به این موضوع برخورد و تصور کردند که این تحریم‌ها جدای از روند تحولات لبنان است و تنها حزب الله است که با این تحریم‌ها مواجه شده است، در نتیجه منابع مالی این جریان خشک شد.

این موضع ضعیف و نحوه تعامل آنها با تحریم‌های آمریکا به این علت بود که آنها تصور می‌کردند حزب‌الله در برابر این اقدام دست بسته باقی مانده و فوراً تسلیم مطالبات آمریکایی‌ها شده و برنامه‌های خود را از طریق بانک‌های لبنان دنبال کرده و هیچ یک از اهرم‌های خود برای دفاع از موجودیتش را به کار نخواهد گرفت.