پلیس ترکیه برادر گولن را دستگیر کرد

به گزارش افکار نیوز، پلیس ترکیه یکشنبه یکی از برادران گولن را دستگیر کرد. قطب‌الدین گولن در منزل یکی از بستگان خود در ازمیر در غرب ترکیه بازداشت شد.

دولت ترکیه پس از کودتای نافرجامِ بخشی از ارتش این کشور در سحرگاه 26 تیر اعلام کرد فتح‌الله گولن، که در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای امریکا به سر می‌برد، از عوامل اصلی کودتا بوده است. گولن همواره این اتهامات را رد کرده‌است.

پلیس ترکیه اعلام کرد قطب‌الدین گولن برای تحقیقات دربارۀ کودتای نافرجام تحت بازجویی قرار می‌گیرد.

دولت ترکیه همچنین 2 مرداد در نخستین سرکوب‌گری‌های پس از کودتا، برادرزادۀ گولن را دستگیر کرد.

ترکیه 12 شهریور نیز در ادامۀ بازداشت و محاکمۀ عوامل مظنون به دست داشتن در کودتای نافرجام، 4 میلیارد دلار از اموال فتح‌الله گولن را مصادره کرد.

 پیشتر دولتِ ترکیه اموال 187 تاجر مرتبط با فتح‌الله گولن را مصادره و آنان را بازداشت کرده‌بود.

در همین راستا، بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، روز 28 تیر تأکید کرد: «آنکارا جنبش فتح‌الله گولن، شخصیت مذهبی مقیم امریکا، را از ریشه نابود خواهد کرد تا این جنبش هرگز نتواند به مردمِ ترکیه خیانت کند.»

پس از آن نیز در تاریخ 14 مرداد دادگاهی در ترکیه حکم رسمی دستگیری فتح الله گولن را صادر کرد.

وزارت خارجۀ ترکیه چندی پیش نیز در ادامۀ تحقیقات خود درباره کودتای نافرجام در این کشور، 300 دیپلمات را احضار و اعلام کرد دیپلمات‌هایی که ارتباط آنها با شبکۀ گولن محرز شود، برکنار خواهند شد.

در کودتای نافرجام بامداد 26 تیر در ترکیه، گروهی از نیروهای ارتش این کشور با هدف سرنگونی دولت یک عملیات نظامی را در استانبول و آنکارا آغاز کردند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی خنثی شد؛ در جریان این کودتا حدود 300 تن کشته و هزار نفر زخمی شدند.

پس از این کودتا دولت ترکیه موج گسترده‌ای از بازداشت‌ها را آغاز کرد. حدود 20 هزار تن از نیروهای مسلح، قضات وزارت دادگستری و مقامات محلی بازداشت شدند، بیش از 8 هزار نیروی پلیس شغل خود را از دست دادند و حدود 100 مقام محلی و فرماندار عزل شدند.