بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مهم است

به نقل از المیادین، پارلمان مصر در آستانه نشست صلح سوریه در شهر آستانه قزاقستان با انتشار بیانیه ای موضع خود را در قبال بحران سوریه اعلام کرد.

در همین راستا، کمیسیون امور عربی پارلمان مصر در این بیانیه تاکید کرده است: نهادهای سوریه، وحدت و حاکمیت سوریه بر تمامی اراضی این کشور باید حفظ شود. نشست آستانه هرگز جایگزین مذاکرات ژنو نخواهد بود و بیانیه پایانی نشست آستانه شامل نقاط مثبت بسیاری بود که شاید مهم ترین آن را بتوان تاکید بر وحدت اراضی سوریه دانست.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: روابط راهبردی مصر و سوریه به علاوه مبارزه مشترک، نیاز به مداخله مثبت را ضروری می کند. غیبت کامل اتحادیه عرب و خالی ماندن صندلی سوریه در این اتحادیه، دیگر قابل قبول نیست. نسبت به تلاش ها برای از بین بردن هویت عربی و اسلامی سوریه از طریق پیش نویس روسیه نگرانی وجود دارد. تاکید می کنیم که علاوه بر حاکمیت سوریه، استقلال و اراضی این کشور نیز باید حفظ شود و از هیچ بخشی از اراضی سوریه نباید صرف نظر کرد.

در این بیانیه آمده است: با هر نوع مداخله خارجی ها در امور داخلی سوریه مخالفیم و خود مردم سوریه از طریق صندوق های رأی درباره آینده کشورشان تصمیم می گیرند. از نشست آستانه به عنوان یک گام مهم برای عبور از درگیری های نظامی به مذاکرات سیاسی و همچنین تلاش های منطقه ای و بین المللی برای فراهم کردن فرصت گفتگوی دولت سوریه و گروه های معارض استقبال می کنیم.

پارلمان مصر تاکید کرده است: از جامعه بین المللی میخواهیم که توقف تسلیح گروه های تروریستی در سوریه را ضمانت کند و برای رفع محاصره بسیاری از شهرهای تحت محاصره در سوریه و بازسازی شهرهای این کشور تلاش شود. باید مجددا به پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه رجوع شود و پیش از طرح آن برای همه پرسی، مردم را در نگارش و آماده کردن قانون اساسی مشارکت داد. تاکید می کنیم که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حائز اهمیت است. از تمام گروه های مردم سوریه درخواست می کنیم که منفعت عمومی کشور را بر منافع خاص ترجیح دهند.

این کمیسیون در پایان تصریح می کند: غیاب نقش اعراب و مصر و عدم مشارکت هیچ کشور عربی در نشست آستانه را محکوم می کنیم. سوریه عامل مهمی برای امنیت ملی مصر است و امنیت و یا فروپاشی این کشور بر مصر تاثیرگذار است.