پوتین: ناتو تهدید جدی برای روسیه است

به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ولادیمیر  پوتین" رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با "الیور استون" کارگردان معروف آمریکایی فاش کرد که به "بیل کلینتون" زمانیکه پست ریاست جمهوری آمریکا را برعهده داشت، پیشنهاد نموده تا امکان عضویت روسیه در ناتو را بررسی کند. 

پوتین در این مصاحبه که بخشهایی از آن در نشریه «پولیتیکو» به چاپ رسیده، گفت: «من یکی از آخرین دیدارهای خود با رئیس جمهوری کلینتون را به یاد دارم، زمانی که وی به مسکو سفر کرده بود. من در این مذاکرات گفتم: ممکن است این گزینه مورد بررسی قرار بگیرد که روسیه به عضویت ناتو درآید. کلینتون پاسخ داد: من مخالفتی با این موضوع ندارم. ولی کل هیئت آمریکایی با شنیدن این مسئله  عصبی شدند.»

لازم به یادآوری است که بیل کلینتون در ماه ژوئن سال 2000، بعنوان رئیس جمهوری ایلات متحده به مسکو سفر کرده بود.

ناتو ابزاری برای سیاست خارجی آمریکا

البته به عقیده رئیس جمهوری روسیه، ناتو اکنون به ابرازی برای اجرای سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده که اعضای آن متحد محسوب نشده، بلکه پیروان این کشور هستند.

پوتین گفت: «زمانی که کشوری عضو ناتو می شود، دیگر برای آن بسیار دشوار می شود تا در مقابل اعمال فشارهای وارده از سوی بزرگترین عضو این سازمان، یعنی ایالات متحده، مقاومت کند. و در آن کشور دیگر هر مسئله ای ممکن می شود: هم ایجاد سامانه دفاع ضد موشکی، هم پایگاه نظامی جدید و هم اگر لازم باشد، سامانه های تهاجمی جدید. در چنین شرایطی روسیه چه عکس العملی باید نشان دهد؟»

وی افزود: «در این وضعیت مسکو نیز مجبور است تدابیر لازم برای مقابله اتخاذ کرده و سامانه های موشکی خود را به سمت تاسیساتی نشانه رود که تهدیدی برای امنیت این کشور هستند. روسیه با جدیت و شدت به گسترش ناتو به سمت شرق واکنش نشان می دهد. علت عکس العمل سریع ما این است که ما در اصل ارزش و یا فقدان ارزش ناتو و خطری که از جانب این سازمان ما را تهدید می کند را درک می کنیم. برای اینکه روش تصمیم گیریها در ناتو بشدت موجب نگرانی است. من به خوبی می دانم تصمیمات در ناتو به چه صورت گرفته می شود.»

جاسوسی از متحدان به امنیت آمریکا ضربه می‌زند

رئیس جمهوری روسیه معتقد است که جاسوسی سرویسهای امنیتی آمریکا از متحدان این کشور، در واقع به امنیت ملی خود این کشور لطمه می زند. وی توضیح داد: «تحت نظر قرار دادن متحدین، اگر شما واقعا آنها را متحد خویش و نه پیروان خود می دانید، بسیار عمل زشتی است. چنین اقدامی باعث از بین رفتن اعتماد می شود و در نهایت هم به امنیت ملی خودی لطمه وارد خواهد نمود.»  

ولادیمیر پوتین کار سرویسهای امنیتی روسیه را خوب و در چارچوب قانون ارزیابی کرد. وی همچنین یادآور شد که اقدام "ادوارد اسنودن" در انتشار اطلاعات محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا، خیانت به کشورش محسوب نمی شود، ولی شخصا این اقدام وی را مورد تایید قرار نمی دهد. به عقیده وی، اسنودن اگر از جایی که کار می کرد، رضایت نداشت، باید بسیار ساده استعفاء می داد و قضیه تمام شده بود.

رئیس جمهوری روسیه مصاحبه مفصلی به مایکل استون داده که قرار است  بصورت فیلمی با عنوان (ThePutinInterviews )  در تاریخ 12 الی 15 ماه ژوئن از شبکه تلویزیونی «شوتایم» (Showtime) پخش شود.