احتمال اشتعال مواد شیمیایی خطرناک در تگزاس آمریکا

«داریل رابرتس»، یک مقام ارشد در شرکت صنایع شیمیایی «آرکما»، روز جمعه اعلام کرد پس از وقوع توفان «هاروی» مواد شیمیایی خطرناک را به منظور محافظت از مردم در یک کارخانه در تگزاس نگهداری می‌کنند.

رابرتس اعلام کرد انتقال این مواد به خارج از کارخانه در حالیکه توفان همچنان ادامه دارد خطرناک است. سیلی که بر اثر وقوع توفان به راه افتاد باعث قطع شدن برق منطقه شد و بدون وجود برق، خنک کردن محصولات شیمیایی این شرکت و پراکسیدهای آلی که برای تولید مواد پلاستیکی استفاده می‌شوند،  غیر ممکن است. در نتیجه ساکنان منطقه از ترس وقوع آتش‌سوزی احتمالی تا فاصله 2.4 کیلومتری کارخانه، خانه‌هایشان را تخلیه کردند.

مایعات مذکور -که حدود 225 هزار کیلوگرم وزن دارند- در 9 کانتینر بزرگ قرار داده شدند که یکی از آنها آتش گرفت و به مدت 9 ساعت در حال سوختن بود.

«ریچ راو»، رئیس شرکت آرکما در آمریکا، به خبرنگاران گفت 8 کانتینر دیگر نیز در روزهای آینده مشتعل خواهند شد ولی مشخص نیست سوختن آنها تا چه مدت طول بکشد.

خبرنگاران از رابرتس پرسیدند چرا این کارخانه مکان‌های دیگری را برای انتقال این مواد شیمیایی در صورت وقوع توفان در نظر نگرفته است و او در پاسخ گفت هیچ گزینه‌ امن‌تری وجود ندارد.

در واقع این شرکت ترجیح داده است به جای انتقال مواد به خارج از کارخانه -که ممکن است انفجار یا آتش‌سوزی در بزرگراه را در پی داشته باشد- آنها را در همانجا نگه دارد.

رئیس آرکما اعلام کرد با اینکه آب در حال کمتر شدن است امکان راه‌اندازی سیستم‌های خنک‌کننده وجود ندارد و ماموران آتش‌نشانی در حال تخلیه ساکنان از منطقه هستند. او در این خصوص گفت: «ما مجبوریم منتظر بمانیم تا مواد آتش بگیرند».