وقتی خدمات الکترونیک جای روش‌های سنتی را می‌گیرند

مقامات ژاپن در حال بررسی ایجاد یک ارز رمزپایه موسوم به «جی کوین» (J-Coin) هستند. با این اقدام، توکیو می‌تواند گردش پول نقد در این کشور را کاهش دهد.

سخنگوی بانک «میزوهو» روز چهارشنبه در گفتگو با شبکه سی ان بی سی گفت: «این پروژه در مراحل اولیه قرار دارد و ما به تازگی با دیگر موسسات مالی جلسات مشاوره برگزار کرده ایم.»

این بانک اعلام کرد این ارز همزمان با ین ژاپن استفاده خواهد شد. همچنین گفته می‌شود می‌توان با برنامه‌های تلفن‌های هوشمند، اقدام به انتقال وجه و پرداخت الکترونیکی کرد.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، گروهی از بانک‌های ژاپنی در حال همکاری در این پروژه هستند و ابراز تمایل کرده اند که این ارز رمزپایه پیش از برپایی مسابقات المپیک توکیو در سال 2020 به بهره برداری برسد.

اکنون این پروژه از حمایت بانک مرکزی ژاپن و قانون‌گذاران در بخش‌های مربوط برخوردار شده است. جی کوین به مصرف‌کنندگان ژاپنی اجازه می‌دهد با استفاده از تلفن های همراه هوشمند خود، بهای کالاها و یا خدمات را پرداخت کنند.

هدف دولت ژاپن، کاهش وابستگی به پول نقد است که نزدیک به 70 درصد از تمام تراکنش‌ها در ژاپن را تشکیل می‌دهد. جی کوین با ارزش مشابه ین مبادله خواهد شد.

بانک‌هایی که در اجرای این پروژه سهیم هستند قصد دارند با خدمات پرداخت الکترونیکی غول‌های فناوری مانند شرکت اپل و علی‌بابا مقابله کنند.

ژاپن یکی از نخستین کشورهایی است که ارز رمزپایه را به عنوان روش قانونی برای پرداخت به رسمیت می‌شناسد. این کشور قانونی را تصویب کرده است که ارز الکترونیکی را به عنوان ارز از پیش‌پرداخت شده، طبقه بندی می‌کند. این قانون در روز 1 آوریل به مرحله اجرا رسید.