گزارش نیویورک تایمز از بی‌کفایتی ترامپ در مقام ریاست جمهوری آمریکا

دانشگاه «کوینیپیاک» یک نظرسنجی جدید انجام داد که نشان می‌دهد اکثر آمریکایی‌ها باور دارند «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، شایستگی این سمت را ندارد. اما جالب است بدانید اگر مردم حقیقت ماجرا را می دانستند و به آنچه در جریان است آگاه بودند، تعداد کسانی که ترامپ را برای ریاست جمهوری مناسب نمی دانستند بیشتر هم می‌شد.

نگارنده گزارش می‌نویسد: مشکل ما با ترامپ تنها اقداماتی که انجام می دهد نیست، بلکه کارهایی هم که انجام نمی‌دهد مشکل ساز هستند. به نظر می رسد آنچه در مغز ترامپ می‌گذرد فقط درباره خود اوست و تا او مشغول نفس (ایگو) شکننده خودش است فعالیت های اساسی دولت یا انجام نمی شوند  و یا بدتر می‌شوند. برای مثال به دو مشکلی که در جریان هستند اشاره می کنیم: نادیده گرفتن فاجعه «پورتوریکو» و لغو کردن قانون مراقبت بهداشتی آمریکا موسوم به اوباماکر. نقطه مشترک این دو مسئله این است که باعث رنج میلیون ها آمریکایی می‌شوند. دلیل اصلی این است که ترامپ و اعضای دولتش در انجام دادن وظایفشان بیش از حد خودمحور هستند.

وقوع توفان ماریا در پورتوریکو و واکنش ترامپ به آن:

زمانی که توفان ماریا روی داد، برق پورتوریکو به مدت یک ماه قطع شد.  این در حالی است که در صورتی که برق نباشد فراهم کردن آب آشامیدنی نیز غیرممکن است. سوال این است که چند نفر به دلیل نبود برق و توقف فعالیت بیمارستان ها می‌میرند؟ چند نفر به دلیل ابتلا به بیماری‌های ناشی از آب آلوده جانشان را از دست خواهند داد؟ هیچ کس جواب این سوالات را نمی داند.

متاسفانه شرایط با گذشت زمان وخیم تر می شود و ممکن است به یک فاجعه بشری تبدیل شود. جان و سلامتی سه و نیم میلیون شهروند آمریکایی در خطر جدی است و کمک رسانی به آنها باید در اولویت برنامه های دولت باشد. اما دولت چنین اقدامی انجام نداده است. با اینکه دولت پس از توفان های هاروی و ایرما در تگزاس و فلوریدا به آنها کمک زیادی کرد و محدودیت های حمل و نقل خارجی را برایشان لغو کرد؛ تا روز پنجشنه از انجام این کار برای پورتوریکو امتناع کرد. رئیس جمهور آمریکا می گوید دلیل این تعلل، راضی نبودن کسانی است که در صنعت حمل و نقل کار می‌کنند!

انتظار می‌رفت ترامپ بلافاصله از این منطقه توفان زده بازدید کند؛ اما او حتی چند روز پس از آغاز توفان ماریا به توییت کردن درباره فوتبال مشغول بود و وقتی پورتوریکو توجهش را جلب کرد او این منطقه را برای مواجه شدن با مشکلات سرزنش کرد!

نتیجه می گیریم ترامپ شخصی خودمحور است که حتی با اینکه رسیدگی به مشکلات دیگران بنیادی ترین و مهم ترین بخش از وظایفش است، به نیازهای مردم بی توجه است و برای رفع آنها تلاشی نمی کند.

تلاش برای لغو طرح مراقبت های بهداشتی آمریکا

با اینکه طرح درمانی دولت باراک اوباما (اوباماکر) به حیاتش ادامه داده است، دولت ترامپ قصد دارد آن را از بین ببرد و تاکنون چندین بار شکست خورده است. تلاش دولت برای نابودی این قانون در چندین سطح در حال انجام است. دولت از تایید پرداخت یارانه های ضروری به بیمه هایی که خانواده های کم درآمد را پوشش می دهند امتناع کرده است. همچنین مشخص نیست که مردمی که از سلامت کامل برخوردارند باید بیمه خریداری کنند یا نه. دولت شرایطی را ایجاد کرده که افرد جدید نمی توانند به این طرح بپیوندند. تمام اینها به این معنا است که شرکت های بیمه نمی دانند تا چه حد خسارات آنها جبران می‌شود و در خدمات رسانی به مشکل برمی خورند.

در نهایت باید گفت ما با مقاماتی که استراتژی های عمیق دارند مواجه نیستیم. آنچه مشخص است این است که ترامپ برای تصدی هیچ پست عالی‌رتبه ای مناسب نیست و پیامدهای بی کفایتی او هر روز گسترده تر می‌شود.