انتقادها از سیاست ترامپ در قبال عربستان

شبکه سی‌ان‌بی‌سی آمریکا در گزارشی با انتقاد از روابط نزدیک دولت ترامپ با ریاض نوشت: ایران خطر بزرگی برای آمریکاست اما این نباید باعث شود که آمریکا چشم خود را به روی اقدامات عربستان ببندد. آنچه این روزها در عربستان اتفاق می‌افتد هیچ قرابتی با دموکراسی و حاکمیت قانون ندارد. آمریکا باید در تعامل خود با عربستان، از تجربه سالها حمایت خود از شاه ایران و سایر دیکتاتورهای منطقه و چشم‌ بستن به روی رفتارهای سرکوبگرانه آنها درس بگیرد.

در بخشی از این گزارش آمده است: دولت ترامپ، حامیان اسرائیل و هر کشوری که مخالف ایران است برای دستیابی به منافع بیشتر در خاورمیانه، به وضوح از اقدامات بن سلمان، ولیعهد عربستان حمایت می کنند. به عبارت دیگر، هدف، وسیله را تعیین می کند. اما در این مسیر، یک خطر شفاف اخلاقی نیز وجود دارد. هنگامی که یک ملت، خشونت و استبداد در یک رژیم را می پذیرد ولی به دنبال نابودی آن در کشور دیگری است، ممکن است با پیامدهای عکس آن مواجه شود و عواقب آن به خود بازگردد. آمریکا پس از سال ها حمایت از شاه ایران و دیگر دیکتاتورهای منطقه و همچنین معرفی اصلاحات دموکراتیک و حکومت قانون، باید از این مسیر سخت درس بگیرد.

نویسنده معتقد است آمریکا نباید سیاست های خود در قبال شاه ایران را بار دیگر در برابر عربستان به کار ببند. ایران اکنون خطر بزرگی است ولی با ادامه این سیاست آمریکا، عربستان می تواند (با پشت سر گذاشتن ایران) به خطری بزرگتر تبدیل شود. آنچه هم اینک در عربستان رخ می دهد یک حکومت دموکراتیک و یا متمدن نیست. پول و فشار برای به چالش کشیدن ایران، تا به امروز هر اعتراضی در عربستان را ساکت کرده است. ماجرای بازداشت شاهزاده های سعودی نیز بخشی از سیاست عربستان بود و بن طلال، میلیاردر سعودی،به واسطه شهرت و ارتباطش با مقامات عالی، یکی از قربانیان شفیق سیاست های سرکوبگرانه عربستان است.