سرخوردگی مردم جده از سوء مدیریت آل سعود در سیل اخیر

شاید مدیریت اجرایی حکومت در عربستان دستخوش تغییراتی شده باشد، اما نحوه مدیریت حوادث و بحران های ناگهانی ای نظیر آنچه چند روز پیش در جده رخ داد، تفاوتی با چند سال قبل نداشت. در طی بارش های شدید سال های 2009 و 2011 که در شهر جده رخ داد بیش از 100 نفر کشته شدند. در آن زمان سعودی ها فساد و زیرساخت های نامناسب را عامل این تلفات و خسارات می دانستند.

تکرار همان شرایط در سیلی که اواخر ماه نوامبر رخ داد این سوال را مطرح ساخته که اکنون که محمد بن سلمان به ولیعهدی رسیده و عملا زمام امور را در اختیار گرفته چه چیزی تغییر کرده است. در سیل اخیر که بعد از یک بارندگی کوتاه در جده رخ داد و بسیاری دلیل آن را نامناسب بودن سیستم زهکشی و فاضلاب شهری می دانند، دست کم 3 تن کشته شده اند.عبدالحمن عشقان، شهروند 31 ساله جده ای که مالک یک کافه است گفت: «تقریبا 10 سال از آخرین سیل می گذرد.... بعد از آن همه تحقیقاتی که انجام گرفت چه اتفاقی افتاد؟ هیچ.»

محمد بن سلمان با بازداشت تعداد زیادی از افراد سرشناس و شاهزاده ها تلاش هایی را برای آنچه مبارزه با فساد می خواند آغاز کرده است. وی وعده های زیادی برای اصلاح ساختار اقتصادی و حکومتی و مبارزه با فساد مطرح ساخته است.

گئورگی گاس، متخصص مسئال عربستان در دانشگاه تگزاس در این باره گفت: «وی قول داده و اکنون باید به وعده هایش عمل کند... وی به وضوح در حال برانگیختن خشم عمومی در میان کسانی است که از نظام قبلی منتفع بودند... اما اکنون سیستم در اختیار اوست و نمی توان همچون شیر آب خشم عمومی را هم بست و متوقف کرد.»

شهروندان جده ای در حالی که تلاش دارند اموال خسارت دیده خود را از میان گل و لای سیل اخیر بیرون بکشند می گویند، اهمیتی نمی دهند که چه کسی بازداشت شده یا چه مقدار پول دزدیده شده است. آنها می خواهند شاهد نتایج عملی این اقدامات باشند.