احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه

این روزها احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام به بحث روز ترکیه تبدیل شده است و اقدامات حزب عدالت و توسعه این احتمال را قوت بخشیده است. این اقدامات عبارت‌اند از:

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و رئیس حزب عدالت و توسعه قانون استخدام رسمی ۹۰۰ هزار نفر از کارکنان شرکتی در دستگاه‌های دولتی را تصویب کرد. این اقدام بوی انتخابات زودهنگام می‌دهد.

بحران اقتصادی در ترکیه روز به روز افزایش می‌یابد و امید به استفاده از «صندوق کرکس» از بین رفته است. خروج پول از بانک‌های ترکیه شدت گرفته است. دولت ترکیه حاضر شده است به بهای افزایش بدهی خود، برای ذخیره پول بیش از نیازهای واقعی در خزانه، نرخ سود بانکی را افزایش دهد و این اقدام باعث جذب ۳۰ میلیارد لیره می‌شود که قادر به حل بحران اقتصادی نیست اما می‌تواند در کوتاه‌مدت این بحران را متوقف کند. این اقدام انتخابات زودهنگام را یادآوری می‌کند.

ترکیه به‌صورت جدی با حملات اقتصادی آمریکا و افزایش نرخ ارز مواجه شده است. نرخ تورم در ترکیه در ماه نوامبر به رقم بی‌سابقه ۲۰ درصد رسیده است. این مسئله باعث فقیر شده مصرف‌کننده می‌شود. دولت ترکیه برای توقف افزایش تورم، اقدام به ثابت نگه داشتن نرخ ارز کرده است. این اقدام نشانه دیگری از انتخابات زودهنگام است.

خودکشی سیاسی

مؤسسات معتبر نظرسنجی در ترکیه هشدار داده‌اند که انتخابات زودهنگام می‌تواند به خودکشی سیاسی حزب عدالت و توسعه منجر شود. بررسی و تحلیل‌های این مؤسسات عبارت‌اند از:

درصد آرای حزب عدالت و توسعه در روند نزولی قرار دارد.

این روند نزولی سینوسی نیست و با حالت پایدار ادامه دارد.

بازگشت اردوغان به ریاست حزب عدالت و توسعه باعث کاهش روند نزولی آرای این حزب شده است ولی این روند نزولی را متوقف نکرده است.

اعضای حزب و طرفدارانش به توانایی کسب درصد بالای ۵۰ درصد اعتقاد ندارند.

سخنان اعضای حزب برای مردم با سخنان درون‌حزبی متفاوت است.

اعضای تأثیرگذار حزب عدالت و توسعه از مدیریت‌های استانی و شهری دور شدند.

حزب عدالت و توسعه برای آغاز دوران جدید، آرایش جدیدی به خود گرفته است.

بحران اقتصادی باعث شده است که آرای خاکستری به ضرر حزب عدالت و توسعه عمل کند.

برگزاری انتخابات برای حزب عدالت و توسعه برای فردا بدتر است اما برگزاری آن امروز هم بد است.

پرونده و افشاگری‌های رضا ضراب در میزان آرای حزب عدالت و توسعه تأثیر آن‌چنانی ندارد اما درصد آرای این حزب حتی در صورت ائتلاف با حزب حرکت ملی‌گرا هم به بالای ۵۰ درصد نمی‌رسد.

انتخابات زودهنگام نمی‌تواند مرهمی بر بحران اقتصادی ترکیه باشد.

با این شرایط برگزاری انتخابات زودهنگام به‌منزله خودکشی حزب عدالت و توسعه محسوب می‌شود.

افزایش فعالیت غربی‌ها برای انتخابات ترکیه

با مطرح شدن موضوع برگزاری انتخابات زودهنگام، فعالیت‌های کشورهای غربی در انتخابات ترکیه افزایش یافته است. رفت‌وآمد خبرنگاران رسانه‌های معروف غربی به ترکیه افزایش یافته و هر کدام از آن‌ها برای گرفتن وقت ملاقات با روسای مؤسسات نظرسنجی ترکیه و گرفتن اطلاعات از آن‌ها رقابت می‌کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا به نتایج احتمالی انتخابات زودهنگام در ترکیه دست یابند.

تحرکات یکهویی رسانه‌های غربی در مورد انتخابات زودهنگام ترکیه قابل‌تأمل است. معلوم است که در این خصوص از طرف سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای خود تغذیه شده‌اند.

استدال اعضای حزب عدالت و توسعه به مدل ونزوئلا

آن دسته از اعضای حزب عدالت و توسعه که طرفدار انتخابات زودهنگام هستند، تنها راه برون‌رفت از بحران را برگزاری انتخابات زودهنگام می‌دانند. آن‌ها ونزوئلا را مثال می‌زنند و می‌گویند همان‌گونه که ونزوئلا و مادورو آماج حملات سیاسی و اقتصادی آمریکا قرار گرفته بودند و انتخابات زودهنگام مادورو رو نجات داد و اهداف آمریکا در ونزوئلا را با شکست مواجه کرد، ترکیه نیز می تواند از همین مدل استفاده کند.