عراق درخواست کمک نظامی از آمریکا ندارد

'ناظم کاطع الساعدی' افزود که بعد از پیروزی و طرد گروه تروریستی داعش از عراق دیگر برای بقای پایگاه های نظامی آمریکا در عراق هیچ گونه توجیهی وجود ندارد.

وی اضافه کرد که دولت عراق پیش تر در جریان جنگ با گروه تروریستی داعش که تعدادی از مناطق عراق را اشغال کرده بود، از مشاوران آمریکایی و ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا برای کمک به نیروهای امنیتی عراق، کمک درخواست کرده بود و اکنون بعد از پیروزی کامل نظامی بر داعش، این نیاز و درخواست منتفی شده است.

این نماینده از فراکسیون ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی معاون رییس جمهوری عراق گفت که مشاوران آمریکایی به محض رسیدن به عراق اقدام به ساختن پایگاه های ثابت نظامی برای خود کرده اند، امری که نقض آشکار حاکمیت ملی عراق به شمار می رود و باید همه این پایگاه به طور کامل برچیده شوند.

وی ابراز امیدواری کرد که نیروهای امریکایی همانطور که چند سال قبل خاک عراق را ترک کردند، اکنون نیز خاک عراق را ترک کنند تا شرایط در عراق به وضعیت طبیعی بر گردد و جلوی دخالت های خارجی در امور داخلی عراق گرفته شود.

سایت آمریکایی 'گلوبل ریسرج' اخیرا فاش ساخته است که 800 پایگاه نظامی آمریکایی در سراسر دنیا وجود دارد که سهم عراق از آن شش پایگاه است.

این اولین درخواست یک نماینده برای برچیده شدن پایگاه های نظامی آمریکا و خروج نیروهای آمریکایی از عراق نیست بلکه در طول ماه های اخیر نمایندگان پارلمان و شخصیت های مختلف سیاسی چنین درخواست هایی کرده و از دولت عراق خواسته اند، در این خصوص گام های عملی بردارد.

درحالی که آمار رسمی از تعداد سربازان آمریکایی و پایگاه های نظامی آمریکا در خاک عراق وجود ندارد، هرچند برخی گزارش ها تعداد مشاوران نظامی امریکایی در این کشور را 9 هزار و مجموع نظامیان آمریکایی مستقر در عراق را بالغ بر 20 هزار نفر ذکر کرده است.

انتقاد از حضور نظامی آمریکا در عراق در پی عملیات روز گذشته آمریکایی ها در استان الانبار (غرب) افزایش یافته است.

به گزارش منابع محلی؛ نیروهای آمریکایی روز شنبه در یک اقدام با بمباران تعدادی نیروهای پلیس و الحشد الشعبی در بخش البغدادی در 90 کیلومتری غرب الرمادی مرکز استان الانبار در غرب عراق تعدادی از آنها را کشته و زخمی کرد.

براساس گزارش های منتشر شده در بین کشته و زخمی ها تعدادی زن و کودک وجود دارد و بخشدار البغدادی یکی از آسیب دیدگان این حادثه است.

ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا مدعی شده است که به درخواست طرف عراقی اقدام به بمباران کرده است، ستاد تبلیغات جنگ نیروهای مشترک عراق نیز در بیانیه اعلام کرد که این عملیات علیه تروریست ها انجام شده است

درهمین حال نیروهای امنیتی در حال تحقیق و تفحص درباره جزییات حادثه و صحت و سقم ادعاهای مطرح شده هستند.

این اولین بار نیست که نیروهای امریکایی با ادعای وجود تهدیدات امنیتی، تجمعات انسانی و غیر نظامی را در عراق مورد هدف قرار می دهند.

گزارش های رسانه ای حاکیست که نیروهای آمریکایی از 2003 تا به امروز مسوول قتل بیش از یکصد هزار غیر نظامی عراقی هستند.