کازاک‌ها علیه دشمنان تزار!

در تظاهرات 5 ماه مه که در اعتراض به آغاز چهارمین دوره ریاست‌جمهوری ولادیمیر پوتین (در روز دوشنبه) برپا شد، بیش از 1600 تن از مخالفان و همچنین رهبر لیبرال‌های غربگرا یعنی الکسی ناوالنی بازداشت شدند.

او که با توئیتی توهین‌آمیز خطاب به پوتین به میدان آمده بود در جریان تجمع در پایتخت دستگیر و ساعتی بعد آزاد شد. این موضوع در کنار تعداد نسبتا اندک حامیان او در شهرهای مختلف نشان داد که صداهای مخالف در روسیه عمق اجتماعی چندانی نداشته و بیشتر تحت تاثیر تبلیغات مهره‌های خریده شده توسط غرب و استفاده از احساسات جوانان هستند.

طبق انتظار بزرگ‌ترین تجمعات در مسکو و سنت‌پترزبورگ برگزار شد. بویژه تجمع میدان پوشکین مسکو که ناوالنی 41 ساله هم در آن حضور داشت به سبک تظاهرات منجر به کودتای اوکراین در سال ۲۰۱۴ برپا شد و معترضان در آن از شعار «شرم کنید» استفاده کردند.

در خیابان مشهور «نوسکی» سنت‌پترزبورگ که 100 سال پیش صحنه اصلی انقلاب 1917 روسیه بود نیز هزاران معترض شعار «پوتین یک دزد است» و «مرگ بر تزار» سر دادند. جالب اینکه تظاهرات ضد پوتین روز شنبه تحت عنوان کلی «او تزار ما نیست» برگزار شده بود.

نکته جالب اینکه در مسکو، شعارهای قرن نوزدهمی مخالفان پوتین با ابتکار تاریخی حامیان رهبر کرملین نقش بر آب شد به طوری که گروهی در جامه سنتی «کازاک» بیش از پلیس ضد شورش در برهم زدن تجمع مخالفان موثر بودند.

در میدان پوشکین، حامیان پوتین با یونیفرم کازاک‌ها یا همان متحدان شبه‌نظامی خودمختار و نیمه‌آسیایی تزارهای قدیم که عمدتا در استپ‌های جنوب روسیه و اوکراین امروزی سکونت داشتند، با مخالفان کرملین درگیر شدند. کازاک‌ها - که در ایران اشتباها قزاق خوانده می‌شوند- مردمانی جنگجو و عمدتا سواره‌نظام بودند که در مناطق آسیایی روسیه، قفقاز و کشورهای همجوار مثل ایران بریگادهایی تحت نظر تزار تشکیل داده بودند.

در ده‌ها شهر دیگر روسیه از جمله در بندر خزری آستاراخان و مناطق خاور دور و سیبری مثل یاکوتسک هم تظاهراتی عمدتا چند صد نفره برگزار شد که برخی از این اعتراضات به خشونت کشیده شد. این در حالی است که پوتین حدود یک ماه و نیم پیش با آرای 76 درصدی برای چهارمین دوره به ریاست‌جمهوری رسیده است.