احتمال کودتا علیه بن سلمان در عربستان

منابع ویژه دیپلماتیک در ریاض اعلام کردند گارد ملی عربستان سعودی در حال اقداماتی علیه بن سلمان است و این کشور به زودی شاهد اقدامات بی‌سابقه‌ای با حمایت قبایل منطقه میانی و افسران ارشد گارد ملی خواهد بود.

به گفته منابع اطلاعاتی، افسران ارشد گارد ملی عربستان در حال هماهنگی‌های عملیاتی هستند و شاهزاده‌های مخالف بن سلمان پیام‌هایی محرمانه را میان احمد بن عبدالعزیز عموی او و متعب بن عبدالله و محمد بن نایف پسر عمو‌های او رد و بدل می‌کنند.

این منابع اطلاعاتی مطلع به مرآة الجزیره گفته اند بن سلمان اکنون تحت حمایت آمریکا و نیرو‌های بلک واتر و گارد سلطنتی پنهان شده است و در معرض کودتای فرماندهان ارشد گارد ملی در ریاض و الشرقیه و جده است.

گفته می‌شود قبایل عربستانی نقش مهمی در این اقدام دارند. انگیزه‌های آن‌ها سیاسی نیست بلکه ناشی از افزایش نارضایتی‌های مردمی از وضعیت معیشتی به علت افزایش گرانی، تشدید فقر، مالیات، عوارض سنگین و از دست رفتن منابع درآمدی شان است.

این منابع می‌گویند: ارکان سلطنت سعودی در معرض خطر فروپاشی است. خیابان‌ها و کاخ‌های شاهزاده‌های سعودی هیچگاه تا این اندازه شاهد آشفتگی و تنش‌های امنیتی نبوده است.

منابع اطلاعاتی می‌گویند عربستان هیچگاه تا این اندازه دچار ناهماهنگی میان واحد‌های نظامی و امنیتی مختلف نبوده است. این مسئله ناشی از عزل فرماندهان و جلوگیری از تماس آن‌ها با یکدیگر با هدف پیشگیری از هماهنگی با دستگاه‌های امنیتی و نظامی برای توطئه‌گری است.

این منابع احتمال عزل فوری و اعلام نشده شماری از شاهزادگان و رؤسای قبایل را به قصد سرکوب اعتراضات مردمی بعید نمی‌دانند.

این منابع می‌گویند این روز‌ها نیرو‌های امنیتی و گشتی‌های پلیس در همه جا مشاهده می‌شوند و اوضاع امنیتی به ویژه در ریاض بسیار حساس و پیچیده شده است.

دستگاه‌های امنیتی عربستان اطلاعاتی از احتمال وقوع اعتراضات مردمی به علت خشم آن‌ها از سیاست‌های اقتصادی و امنیتی دریافت کرده اند. این مسئله بیانگر نگرانی ارکان رژیم از وقوع درگیری‌های خشونت بار خیابانی است و به همین علت نیرو‌های امنیتی در فرودگاه ریاض حضور پررنگی دارند و در هر جایی مشاهده می‌شوند. در مقابل هر یک از در‌های فرودگاه ریاض چندین مأمور امنیتی مستقر هستند.

اوضاع خیابانی نیز بهتر نیست. در همه جا دوربین‌های امنیتی نصب شده است. برخی مناطق ریاض نظیر الخلیج و النسیم به علت گسترش روحیه قانون شکنی و نافرمانی مدنی بی نظمی‌های گسترده‌ای به وجود آمده است و اوضاع کاملاً آشفته و برهم ریخته است. در این مناطق هر روز درگیری‌های متعددی روی می‌دهد و از نیرو‌های امنیتی و خودرو‌های رسمی خبر زیادی نیست.