ترامپ لَج همه را درآورد!

اعضای گروه هفت شب گذشته پس از کش و قوس­هایی که با «دونالد ترامپ» داشتند، با وجود انکه وی را تهدید کرده بودند بخاطر وضع تعرفه های سنگین بر فلزات اروپا و کانادا بیانیه ای صادر خواهند کرد که فاقد امضای ترامپ باشد، سرانجام بیانیه ای مشترک با امضای همه اعضا صادر کردند اما رئیس جمهوری آمریکا ساعتی بعد با ابراز خشم از سخنان نخست وزیر کانادا امضای خود را پس گرفت.

«جاستین ترودو» عصر روز شنبه به وقت محلی اعلام کرد به دونالد ترامپ هشدار داده اگر وی به اعمال تعرفه‌های ناعادلانه ادامه دهد کانادا نیز اقدامات تلافی‌جویانه در این زمینه را انجام خواهد داد.

 ترودو طی یک نشست مطبوعاتی اقدام آمریکا در اعمال تعرفه بر آلومینیوم و فولاد کانادا را اهانت‌آمیز توصیف کرده و گفت: این اقدام تهدیدی برای امنیت ملی کانادا محسوب می‌شود.

دونالد ترامپ که پیش از پایان نشست گروه ۷ به طرز اهانت‌آمیزی این نشست را ترک کرده و علیرغم این که نشست گروه ۷ را موفقیت‌آمیز توصیف کرده بود در پی این اظهارات ترودو اعلام کرد که امضای خود را از بیانیه پایانی نشست گروه ۷ پس می‌گیرد و آمریکا از این بیانیه حمایت نخواهد کرد.

ترامپ در حالی که عازم سنگاپور بود با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود اظهارات نخست وزیر کانادا را ناسازگارانه و ضعیف عنوان کرد. به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» در توئیتر خود اظهارات ترودو را اشتباه خوانده و او را فردی «ضعیف و غیرقابل اعتماد» در مذاکرات نشست گروه 7 در کانادا توصیف کرد. ترامپ با اشاره به اینکه کانادا تعرفه‌های گزافی را بر کمپانی‌ها، کشاورزان و کارگران آمریکایی اعمال کرده، گفت که به نمایندگان آمریکا در گروه 7 دستور داده تا بیانیه پایانی نشست را تایید نکنند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین در اشاره‌ای تلویحی به شرکت‌های آلمانی، نوشت که دولتش اعمال تعرفه روی آن دسته از خودروسازهایی را بررسی می‌کند که «بازار آمریکا را اشباع کرده‌اند».

 طبق بیانیه پایانی نشست گروه 7، کشورهای عضو بر لزوم صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کردند. گروه 7 همچنین از روسیه خواست تا به نقض دموکراسی پایان دهد.

همچنین ترامپ مدعی شد: اعضای گروه- ۷ بر کنترل بلندپروازی های هسته ای ایران متعهد هستند! دونالد ترامپ درباره روسیه نیز گفت: بازگشت روسیه به این گروه موضوعی مثبت خواهد بود؛ چرا که گروه هشت با معنی تر از گروه هفت است.

گفتی است، نشست دو روزه سران «گروه هفت» متشکل از آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و کانادا، شب گذشته با انتشار یک بیانیه هشت صفحه‌ای به کار خود پایان داد. این بیانیه در اشاره ای ضمنی به تصمیم دولت آمریکا برای افزایش تعرفه‌ها، «حمایت‌گرایی» را که نقطه مقابل تجارت آزاد است، محکوم کرده و وعده «تداوم مبارزه» با این سیاست را داده است.