50 هزار انگلیسی شغل خود را از دست دادند

بسیاری از این مشاغل یادشده در پی واگذاری و تعطیلی گسترده فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای انگلیس رخ‌داده است. به‌ عنوان‌ مثال فروشگاه اسباب ‌بازی ‌فروشی توزاراس و وسایل برقی فروشی مپلین به‌ تازگی کار خود را واگذار کرده و فروشگاه هاوس اف فریزرز از برنامه خود برای تعطیلی تعداد زیادی از شعبات خود خبر داده است.

این فروشگاه زنجیره‌ای همچنین اعلام کرده است که بیش از 6 هزار نیروی خود را تعدیل داده و فروشگاه پوندوورلد نیز از تعدیل 5 هزار تن از نیروهای خود خبر داده است.

شرکت مخابرات انگلیس موسوم به بریتیش تلکام و سنتریکا صاحب‌امتیاز شرکت بریتیش گاز نیز در نظر دارند تا مجموعاً 17 هزار شغل را طی سه سال آینده کاهش دهند. دبنهامز و مارکس‌اند اسپنسر نیز با اشاره به مشکلات اقتصادی خود از تعطیلی شعبات و تعدیل نیروهای خود خبر داده‌اند. مارکس‌اند اسپنسر گفته است که تا سال 2022 میلادی یک‌صد شعبه خود را تعطیل خواهد کرد و بدین ترتیب هزاران تن بیکار می‌شوند.

به نوشته تایمز، ابهامات اقتصادی ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اصلی‌ترین دلیل بحران‌های اخیر در بخش خرده‌ فروشی انگلیس به شمار می‌رود.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که هفته گذشته خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در این کشور به قانون تبدیل شد و بدین ترتیب این کشور فروردین سال آینده رسماً از اتحادیه اروپا خارج می‌شود. بااین‌حال بیشتر شاخص‌های آماری نشان می‌دهد که روند جدایی این کشور از اتحادیه اروپا وارد فصل تازه‌ای از چالش‌ها و بحران‌های آشکارشده است.

رئیس بانک مرکزی انگلیس فاش کرده است که برگزیت چهل میلیارد پوند به اقتصاد این کشور خسارت زده و درآمد خانواده‌ها به میزان زیادی کاهش‌یافته است. مارک کارنی توضیح داد که رشد اقتصادی انگلیس نزدیک به دو درصد از دوران پیش از برگزاری همه‌پرسی برگزیت کاهش‌یافته و این در حالی است که دولت انگلیس مشوق‌های قابل‌توجهی را در جهت کاهش شوک ناشی از خروج از اتحادیه اروپا هزینه کرده است.

همچنین اتاق بازرگانی انگلیس در تازه‌ترین گزارش خود تصویر نگران‌کننده‌ای را درباره روند رشد اقتصادی این کشور ارائه داده است. این نهاد تجاری اقتصاد انگلیس را در وضعیت 'مرگ تدریجی' توصیف و تصریح کرده است که اکثر شاخص‌ها نشان می‌دهد که برگزیت تأثیر بدی بر اوضاع اقتصادی انگلیس گذاشته است.