مردم چین آماده تحریم کالاهای آمریکایی

 به گزارش مرکز تحقیقات محرمانه فاینانشیال تایمز اکثر مردم چین احتمالا با توجه به جنگ تعرفه که آمریکا علیه این کشور آغاز کرده است خرید کالاهای آ‌مریکایی را تحریم‌کنند. 

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد، 54 درصد مردم چین که در این نظرسنجی شرکت کردند، اعلام کردند که احتمالا یا به طور قطع خرید کالاهای آمریکایی را متوقف می‌کنیم. 

تنها 13 درصد این افراد که حدود 2 هزار نفر بوده‌اند اعلام کردند که آمادگی توقف خرید کالاهای آمریکایی را ندارند. 33 درصد دیگر نیز گفتند که یا کالاهای آمریکایی نمی‌خرند و یا در این باره ابزار تردید کردند، این نظرسنجی در 300 شهر چین با مشارکت حدود 20 هزار نفر از مردم این کشور انجام شده است. 

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد، مردمی که قصد دارند، خرید کالاهای چینی را متوقف کنند، از افراد با درآمد پایین‌تر از متوسط و غالبا زیر 29 سال بوده‌اند و خارج از شهرهای بزرگ این کشور زندگی می‌کردند. 

این تحقیق ظرف مدت 13 روز انجام شده و در زمانی شکل گرفته است که آمریکا هنوز تعرفه 25 درصدی بر واردات 34 میلیارد دلار کالا از چین را اجرایی نکرده بود. 

این مساله باعث شد تا به فاصله چند ساعت چین نیز اقدام مشابهی را علیه کالاهای آمریکایی نشان دهد، البته دولت چین هنوز از مردم این کشور نخواسته‌اند، تا خرید کالاهای آمریکایی را تحریم کنند. 

کنت کدل کارشناس ارشد موسسه مشاوره‌ای کنترل ریسکس در شانگهای می‌‌گوید، دولت چین هنوز اقدامی را که در گذشته علیه کالاهای ژاپنی و کره‌ای انجام داد، برای کالاهای آمریکایی انجام نداده است. 

وی می‌گوید، ترس از اقدام متقابل دولت آمریکا باعث عقب‌نشینی دولت چین شده است. سال گذشته رسانه‌های دولتی چینی به طور کاملا شفاف از مردم این کشور خواستند تا خرید کالاها و خدمات از کره جنوبی را تحریم کنند، چرا که کره جنوبی مجوز استقرار سامانه ضد موشکی آمریکا در خاک خود را صادر کرده بود. 

با توجه به اینکه مردم چین از سفر به کره جنوبی هم صرف‌نظر کردند، این مساله 7 میلیارد دلار به اقتصاد کره جنوبی آسیب وارد کرد. از سوی دیگر فروش خودروهای کره‌ای در بازار چین نیز به شدت کاهش یافت. 

مقامات چینی در سال 2012 نیز به دلیل مناقشه مرزی با ژاپن اقدام مشابهی را علیه کالاهای ژاپنی اتخاذ کرد که به کاهش 32 درصدی فروش خودروهای ژاپنی در 12 ماه در چین منجر شد.