کنگره آمریکا در اندیشه بازدارندگی دونالد ترامپ

روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو امروز نوشت: نسخه‌ای از پیش‌نویس قانون مربوط به تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه که از سوی چند تن از نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا تهیه شده به دست آمده است. بخش اصلی این سند نه درباره روسیه، بلکه بیشتر درباره "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا است.

در این قانون از ترامپ خواسته شده تا سیستم واحدی برای اجرای تحریم‌های قبلی علیه روسیه از قانون «کاتسا» گرفته تا قانون «ماگینسکی» ایجاد کرده، دفتری برای هماهنگی تحریم‌ها به‌منظور به توافق رسیدن با اتحادیه اروپا برای حمایت از این اقدامات، بلوکه کردن حساب‌های دلاری بانک‌های روسی، ممنوعیت اجرای عملیاتی از سوی ساکنین ایالات متحده در رابطه با بدهی دولتی جدید روسیه، ایجاد مرکز ملی برای مبارزه با تهدیدات روسیه، پیدا کردن دارایی‌های ولادیمیر پوتین در جهان و حتی مسئله به‌رسمیت شناختن روسیه به‌عنوان «کشور حامی تروریسم» در این سند مطرح شده است، در واقع این قانون بیشتر یک طرح داخلی برای مقابله با برخوردهای بیش از اندازه ملایم رئیس‌جمهور آمریکا با روسیه است.

پیش‌نویس قانون «عمل برای دفاع از امنیت آمریکا در برابر تهاجمات روسیه ــ 2018» چهارشنبه هفته گذشته به مجلس سنای آمریکا ارائه شد. به‌طور معمول یکی دو روز  پس از ارائه، متن کامل این اسناد در سایت رسمی کنگره آمریکا منتشر می‌شود، ولی با توجه به محتوای بسیار زیاد این پیش‌نویس (این سند بیشتر از 100 صفحه می‌باشد) انتشار آن به‌تأخیر افتاده و هنوز هم منتشر نشده است.

از متن این سند مشخص است که سناتورهای آمریکایی چه از حزب جمهوری‌خواه و چه از حزب دموکرات، معتقدند که دونالد ترامپ سیاست قابل پیش‌بینی ندارد و لازم است تا اقداماتی از سوی کنگره آمریکا برای تأمین منافع ملی ایالات متحده انجام گیرد.

قانونگذاران آمریکایی نگران آن هستند که ترامپ از  ناتو خارج شود

در صورت تصویب این پیش‌نویس،  هر گونه اقدام مالی در جهت حمایت مستقیم یا غیرمستقیم دولت آمریکا از خروج این کشور از ناتو، ممنوع خواهد شد. ارائه‌دهندگان این سند خواستار آن هستند که نه‌تنها عضویت آمریکا در ناتو حفظ شود، بلکه این بلوک نظامی تقویت گردد. در این پیش‌نویس تأکید شده است که وزیر امور خارجه آمریکا هر 90 روز یک بار، پس از مشورت با وزیر دفاع این کشور باید گزارشی درباره تهدیدات پیشِ‌روی ناتو، از جمله در رابطه با تهدیدات از جانب روسیه، به کمیته‌های تخصصی کنگره آمریکا ارائه دهد.

این سند عملاً با درخواست از دونالد ترامپ آغاز شده و از رئیس جمهور آمریکا خواسته شده تا از تلاش‌ها برای مقابله با دخالت دولت روسیه و دیگر کشورهای جهان در امور داخلی ایالات متحده حمایت کند، در ضمن از او انتظار می‌رود تا به‌طور علنی از دولت روسیه بخواهد تا منطقه کریمه را به اوکراین بازگردانده و از حمایت و ارائه کمک به جدایی‌طلبان در شرق اوکراین دست بردارد. در مجموع این پیش‌نویس خواستار آن شده تا تمامی اقدامات تحریمی قبلی علیه روسیه در یک مکانیزم واحد اجرا و دفتری برای هماهنگی این تحریم‌ها در دولت آمریکا ایجاد شود.

در این قانون بخش جداگانه‌ای به موضوع عدم گسترش تسلیحات شیمیایی اختصاص داده شده و در آن خواستار اعمال فشار بر دولت روسیه شده تا از تلاش‌ها در جهت مانع‌تراشی در اقدامات سازمان ملل و سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی دست بردارد. در این سند همچنین آمده که دولت روسیه باید برای تولید، استفاده و گسترش سلاح‌های شیمیایی تنبیه شود.

این پیش‌نویس همچنین از دولت آمریکا خواسته است تا مسئله به‌رسمیت شناختن روسیه به‌عنوان «کشور حامی تروریسم» را مورد بررسی قرار دهد. این مسئله حتی ممکن است به درخواست دولت آمریکا برای کنار گذاشتن روسیه به‌عنوان اعضای دائم شورای امنیت بینجامد.