طعنه سنگین به تصمیم ضدمهاجرتی ترامپ

پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی در سرمقاله خود نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرده به دنبال لغو تابعیت افراد متولد شده در اراضی آمریکاست و این تصمیم را با صدور فرمان اجرایی و بدون ارجاع به اصلاح قانون اساسی عملی خواهد کرد. در صورتی که این تصمیم ترامپ عملی شود، یکی از خطرناک‌ترین تصمیمات ترامپ در چارچوب سیاست‌های مقابله وی با مهاجرت خواهد بود. عملی شدن این تصمیم به معنای وارد شدن کاخ سفید به دعوا‌های حقوقی و قضایی است. یکی از بند‌های قانون اساسی آمریکا به این مسئله اشاره دارد «همه افرادی که در اراضی آمریکا متولد شوند از شهروندان این کشور هستند.» اصلاح این ماده پیچیده و دشوار است.

از سوی دیگر، اعلام این تصمیم در شرایط کنونی، تصادفی نیست. ترامپ از مدت‌ها پیش به ویژه در فعالیت‌های انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا به این تصمیم اشاره کرده است. این تصمیم اهداف بلندتری را دنبال می‌کند و فقط برای جذب محافظه‌کاران و نژادپرستان نزدیک به ترامپ نیست بلکه وی به دلیل وجود برخی از گزارش‌ها مبنی بر کاهش محبوبیت خود به دنبال جذب حمایت حداکثری برای انتخابات سال ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکاست.

القدس العربی افزود: ترامپ در تصمیمی مشابه از وزارت دفاع آمریکا خواسته است نیرو‌های ارتش را به مرز‌های این کشور با مکزیک برای مقابله با ورود مهاجران اعزام کند. ترامپ همچنین در تصمیم خود برای احداث دیوار در مرز آمریکا با مکزیک به شدت مصمم است. توجیهات ترامپ درباره لغو حق شهروندی افرادی که در آمریکا متولد شده‌اند توهین به شعور بشر است. وی این اصل را خنده‌دار توصیف کرده و گفته است «تنها در آمریکاست که این عرف (اعطای حق شهروندی به افراد متولد شده در آمریکا) وجود دارد.» وی این موضوع را از یاد برده است که در ۳۰ کشور دیگر در جهان نظیر کانادا، مکزیک، ونزوئلا، برزیل، آرژانتین، شیلی و همسایگان آمریکا این اصل قانونی وجود دارد. مسئله خطرناک در سخنان ترامپ این است که باعث تشدید احساسات نژادپرستانه و شاید تشکیل گروه‌های شبه‌نظامی برای دفاع از «آمریکای پاک» در برابر کاروان مهاجران دارای «عناصر تروریستی» شود.