یونسکو: خشونت و آزار در مدارس مشکل بزرگی در جهان است

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)  در گزارشی اعلام کرد خشونت و آزار در مدارس مشکل بزرگی در جهان محسوب می‌شود.

گزارش جدید یونسکو با عنوان «پشت آمار و ارقام: به خشونت و بدرفتاری در مدارس پایان دهید» تایید می‌کند خشونت و آزار در مدارس مشکلی عمده در جهان محسوب می‌شود. این گزارش به مناسب گردهمایی بزرگ وزیران آموزش و پرورش در نشست جهانی آموزش سال دوهزار و نوزده منتشر شد. این نشست روز سه‌شنبه در لندن برگزار شد.

این گزارش نشان می‌دهد با وجود وخامت این مشکل، برخی کشور‌ها موفق شدند در کاهش یا کنترل خشونت و تهدید در مدرسه موفقیت‌های قابل توجهی به دست آورند.

این گزارش آخرین و جامع‌ترین شواهد در مورد خشونت و آزار در مدارس، تجزیه و تحلیل شیوع و روند جهانی و منطقه‌ای آن، ماهیت و تاثیر این مشکل و پاسخ‌های موفق در سطح ملی را نشان می‌دهد. این گزارش مجموعه‌ای از اطلاعات کمی و کیفی به دست آمده از تحقیقات جهانی و منطقه‌ای است که ۱۴۴ کشور را در تمامی مناطق جهان در بر می‌گیرد.

طبق این گزارش، حدود یک سوم دانش‌آموزان (۳۲ درصد) قربانی تهدید از سوی همکلاسی‌های خود هستند و دست‌کم یک بار در ماه مورد خشونت فیزیکی قرار می‌گیرند.

ارعاب و تهدید فیزیکی یکی از رایج‌ترین انواع تهدید‌ها در بسیاری از مناطق است. اما در مناطقی مانند آمریکای شمالی و اروپا تهدید روانی بسیار رایج‌تر است.

تهدید جنسی دومین نوع تهدید به لحاظ اهمیت در برخی مناطق است. خشونت و تهدید هم دختران و هم پسران را در بر می‌گیرد. تهدید فیزیکی بیشتر میان پسران رایج است و در مقابل تهدید روانی در میان دختران شایع است. تهدید از طریق تلفن همراه و تهدید اینترنتی هم در حال افزایش است.

تهدید تاثیر منفی زیادی بر سلامت روحی، کیفیت زندگی و نتایج تحصیلی کودکان دارد. کودکانی که قربانی تهدید هستند سه برابر سایر کودکان نسبت به مدرسه احساس بیگانگی دارند و دو برابر سایرین با تحصیلات ناموفق رو به رو هستند.

با این حال خشونت و تهدید در مدارس در هفتاد و یک کشور و منطقه مورد بررسی کاهش یافته است. مشخص شده است که رهبری و تعهد سیاسی در سطح بالا همراه با یک چارچوب قانونی و سیاسی قوی برای مقابله با خشونت علیه کودکان، در کاهش خشونت و تهدید در مدارس موثر است.