افشای وعده پولی دولت انگلیس به شرکت نیسان

شرکت‌های این کشور به شدت نگران پیامد‌های خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد مدیران عامل و مسئولان شرکت‌های انگلیسی تدافعی‌ترین سیاست‌ها و راهبرد‌های خود را در نه سال اخیر در پیش گرفته اند که علت آن نگرانی از روند برکسیت است.

انگلستان تلاش کرده است برای جلب نظر شرکت‌های فعال در انگلیس به آن‌ها پول هم پیشنهاد کند. برای نمونه دولت انگلیس در نامه‌ای به شرکت خودروسازی نیسان در سال ۲۰۱۶ پیشنهاد کرد که حاضر است بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به این شرکت بدهد تا ترس نیسان از پیامد‌های برکسیت کاهش پیدا کند. این نامه نشان می‌دهد دولت انگلیس تا چه اندازه علاقه‌مند و مشتاق است که سرمایه گذاری‌ها را پس از اجرای روند برکسیت در این کشور حفظ کند.

خبـرگـزاری رویتـرز نیز در گزارشی نوشت: دولت انـگلیس وعده داده به خـودروساز ژاپنی نیـسان کمـک مالی نماید، کمکی که رقم آن می‌تواند تا هشـتاد میلیون لیره استـرلینگ معـادل نود و یک میـلیون و پانصد هزار یورو برسد. در نامـه‌ای که روز دوشنـبه منتشر شد و تا این لحـظه محرمانه باقی مانده بود، دولت انگلیس تضمـین‌های لازم را به این خودروساز ژاپـنی در صورت برکسیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا)، داده است. هدف انگلیـس از این کمک مالی و دادن تضمیـن به نـیسان، که جایگاه نخست سرمایه گذار در این کشـور را در سال دو هـزار و شانـزده میـلادی به خود اختصاص داده است، حفـظ این خودروسـاز در انگلیـس است. دولت انگلیس بعد از این که نیسـان اعلام کرد دیگر مدل «ایکس تریل» را تولید نخـواهد کرد، تصمیم گرفت که بسته حمـایتی شصت میـلیون پـوندی را به این خودروساز اختصاص دهد.

شرکـت نیسان در اکتبر سال دو هزار و شانزده میلادی اعلام کرد که نسل جدید خـودرو «اس یو وی قشـقایی» و «ایـکس-تریل» را در کارخانه شعبه «ساندرلند» تولید می‌کند، اما روز یکشـنبه به طور جزئی از این تعهد بازگشت و اعلام کرد که از تولیـد «ایکس-تـریل» در این سایـت واقع در شمال انـگلیس صـرف نظـر کرده است. در بـیانیه‌ای که روز یـکشنبه این شرکت منـتشر کرد، «جیـانلوکا دوفیکچی»، رئـیس بخش شعبه اروپایی شرکت نیسان، خاطـر نشان کرد: «هرچند که ما این تصمیم را به دلایل تـجاری گرفته بودیم، عدم قطعیت حول برکسیت و نااطـمینانی مستمر مربوط به روابط آتی بین انگـلیس و اتـحادیه اروپا، به شـرکت‌هایی نظـیر شرکت ما کمـکی در بـرنامه ریزی برای آینـده شان نمی‌کند و به ما آسیـب می‌زند.»

در پی اعلام تصمیـم نیـسان مبنـی بر عـدم تولید «ایکس تریل» دولت انگـیس نیز تصمیـم گرفت از این بسته حمایتی عقب‌نشیـنی کند. در آن مقطع زمـانی، طرح توسعه این شرکت ژاپنـی، که حدود هفـتصد و چهـل شغـل را به همـراه می‌آورد، مـورد استـقبال تـرزا مـی نـخست وزیـر انگلیـس قرار گرفت و از آن به عنوان «شـاهد اعتـماد» به انگلیس تعبیـر شد. نیسان در زمان رفراندوم سال دو هـزار و شـانـزده مـیلادی و تصمیم مردم برای جـدایی از اتحادیه اروپا قول داده بود که هم مدل جدید «اس یو وی» و هم قشـقایی را حتی با وجود این جدایی تولید کند که حکایت از اعتماد نیسان به بـرگـزیت داشت. در آن زمان تـرزا مـی تـازه قدرت را در انگلیس در اختیار گرفته و به تازگی روند خروج این کشور از اتـحادیـه اروپـا را آغـاز کرده بود.

دولت انگلیس پیوسته از انتشار این نامه اجـتناب کرده است چرا که وجود این نامه، شک طـرفداران بـرگـزیت را بر می‌انـگیزد که به اعتقـاد آنان دولـت با برخی از شرکت ها، که احتـمالا لـندن را مجبور می‌کنند با وجود خـروج از اتحـادیه اروپـا از ساز و کار‌های اروپـایی برخوردار باشد، مذاکـرات محـرمانه‌ای را انجام داده است. در نامه «گِرگ کـلارک»، «وزیر شرکت‌ها در انگلـیس» خطاب به «کارلوس گوسن» مدیـر عامـل شرکت نیـسان آمده است: «دولـت انگلـیس به طور کامل اهـمیت بازار اروپـا برای حضورتان در ساندرلند را به رسمیت می‌شناسد.»، اما اکنـون آینده سرمایـه‌گذاری شـرکت نیسـان در انگـلیس و همچنین وضعیت تولید این شرکت در هشت هفته مانده به جـدایی انگلـیس از اتحـادیه اروپـا مباحث زیادی را به راه انداخته است.

این رویداد بسـیاری را در انگـلیس نسبت به آینده تجـاری در این کـشور و همچنین وضعیت اقتصادی نگران کرده است. کارکنـان خودروسازی نیسان در شـهر ساندرلنـد انگلـستان قصد دارند که با اتحادیه تجاری این کشور بر سر تعطـیلی کارخـانه تـولـید خودروی این شرکـت ژاپـنی مذاکره کنند.