قطار انتخابات پارلمانی هند به ایستگاه پایانی رسید

حزب ملی‌گرای هندوی متعلق به نارندرا مودی، نخست وزیر هند به دنبال پیروزی مجدد در انتخابات پارلمانی و حاکم شدن برای یک دور پنج ساله دیگر است.

در مرحله پایانی این انتخابات، حوزه "واراناسی" که پیشتر نارندرا مودی در سال ۲۰۱۴ در آن انتخاب شده بود، نیز شامل می‌شود.

او شنبه شب را در یک معبد هندو به نام معبد "کدارنات" واقع در رشته کوه هیمالیا در شمال هند به سر برد. شمارش آرای انتخابات سراسری بزرگ هند از پنجشنبه‌ هفته‌ جاری آغاز می‌شود.

این انتخابات به عنوان یک رفراندوم در مورد حاکمیت پنج ساله نارندرا مودی نیز تلقی می‌شود.

او در تلاش برای جلب آراء رای‌دهندگان اکثریت هندو در هند رویکردی ملی‌گرایانه در پیش گرفته و به روی سرسختی نشان دادن در مقابل پاکستان مانور داده است.

حزب اپوزیسیون "کنگره" و دیگر احزاب مخالف نیز تلاش کرده‌اند علیه مودی و دولتش با برجسته کردن نرخ بالای بیکاری و فشار وارد شده بر کشاورزان به دلیل خرید محصولات‌شان با قیمت پایین تبلیغ کنند.

حدود ۹۰۰ میلیون هندی واجد شرایط رای‌ دادن در این انتخابات هستند و در شش دور اول این انتخابات میزان شرکت رای‌دهندگان حدود ۶۶ درصد بود در حالی که در انتخابات قبلی در سال ۲۰۱۴ این میزان شرکت برای این شش دور معادل ۵۸ درصد بود.

برخی از منتقدان می‌گویند که سیاست های مودی باعث افزایش تنش های مذهبی و تضعیف چند فرهنگی در هند شده است.

در کمپین انتخابات اخیر هند، تنشهایی شامل توهین‌ها و اتهام‌زنی‌ها از سوی کاندیداها صورت گرفت و تبلیغات در شبکه های اجتماعی نیز به سطحی بی‌سابقه رسید. اگر چه رای‌گیری این انتخابات عمدتا در فضایی صلح‌آمیز انجام شد، اما خشونت‌هایی پراکنده در ایالت بنگال غربی در شرق هند به وقوع پیوست.

روز پنجشنبه‌ کمیسیون انتخابات هند در اقدامی بی‌سابقه تبلیغات انتخاباتی را زودتر از موعد در بنگال غربی و در پی چند روز درگیری متوقف کرد.

این ایالت جایی است که حزب مودی به نام حزب "بهاراتیا جاناتا" تلاش می‌کند که کرسی‌های تصاحب شده از سوی یک حزب منطقه‌ای قدرتمند به نام حزب "کنگره ترینامول" را به دست بیاورد.

نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده این است که فعلا هیچ حزبی اکثریت را در پارلمان هند که ۵۴۳ کرسی دارد به دست نمی‌آورد.

حزب بهاراتیا جاناتا در سال ۲۰۱۴ مجموعا ۲۸۲ کرسی کسب کرد و اکثریت را به دست آورد، ولی این بار برای باقی‌ ماندن در قدرت مجبور به ائتلاف با برخی از احزاب منطقه‌ای می‌شود.

در همین حال گزارش شده است که در ایالت بنگال غربی تدابیر امنیتی بی‌سابقه ای همزمان با مرحله آخر انتخابات سراسری هند به اجرا در آمده است.