عون: تحریم های آمریکا علیه نمایندگان حزب‌الله بی‌احترامی به لبنان است

 «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان نیز به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه نمایندگان حزب‌الله واکنش نشان داد و آن را «بی‌احترامی» به لبنان تلقی کرد.

اخبار بین الملل_ او چهارشنبه (۱۹ تیر) گفت که تحریم‌های آمریکا علیه نمایندگان پارلمان لبنان با مواضع سابق آمریکا در تضاد است؛ مواضعی که پایبندی لبنان و بانک‌های این کشور به قوانین مبارزه با پول شویی و ممانعت از آن در حمایت از تروریسم را تأیید می‌کند.

وزارت خزانه داری آمریکا دیروز سه شنبه (۱۸ تیر) در راستای ادامه فشارهای خود علیه مقاومت در لبنان و منطقه، دو نماینده حزب الله در پارلمان لبنان و یک شخصیت اجرایی حزب‌الله را در لیست تحریم‌های خود، به اصطلاح تحریم‌ها علیه تأمین مالی تروریسم، افزود.

به گزارش المیادین، میشل عون با ابراز تأسف از این اقدام آمریکا گفت: «لبنان از این اقدامات و حمله به دو نماینده منتخب [پارلمان لبنان] ابراز تأسف می‌کند و به زودی مسئله را از مقام‌های آمریکایی مربوطه پیگیری خواهد کرد».

سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان نیز پیش از عون در واکنش به این تحریم‌ها، با بیان این که تحریم‌های آمریکا علیه حزب‌الله وارد مرحله و رویکرد جدیدی شده است، از اتخاذ موضع رسمی لبنان در برابر این تحریم‌ها طی روزهای آتی خبر داد.

این اولین بار است که آمریکا نمایندگان پارلمان لبنان را تحریم می‌کنند. جنبش حزب‌الله لبنان از سال ۱۹۹۷ در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارد، ولی روند این تحریم‌ها از دو سال گذشته و با ورود حزب‌الله لبنان به انتخابات پارلمان و پیروزی نامزدهای مقاومت لبنان در این انتخابات تشدید شده است و آمریکا تا به امروز بیش از ده فرد و نهاد حزب‌الله یا وابسته به این حزب را تحریم‌ کرده است.

به دنبال اعلام خبر تحریم نمایندگان پارلمان لبنان، برخی از نمایندگان لبنانی، این گونه رفتار آمریکا را «اهانت به لبنان» قلمداد کردند و خواستار اتخاذ موضع رسمی از سوی دولت این کشور در برابر این تحریم‌های آمریکایی شدند.

«نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان نیز این تحریم‌ها را «رفتار غیرعاقلانه» و «حمله به پارلمان و دقیقا حمله به همه لبنان» خواند و آن را محکوم کرد.

او در بیانیه‌ای از دموکراسی آمریکا انتقاد و تأکید کرد: «به نیابت از پارلمان لبنان می‌پرسم آیا مردم‌سالاری آمریکا به مرحله‌ای رسیده که به مردم‌سالاری‌های دنیا حمله می‌کند؟ 

خزانه داری آمریکا دیروز «محمد رعد» و «امین شری»، نمایندگان حزب‌الله و عضو فراکسیون «وفا برای مقاومت» در پارلمان لبنان و «وفیق صفا»، مسئول واحد ارتباطات و هماهنگی حزب‌الله را در لیست تحریم‌های یکجانبه خود قرار داد.