تظاهرات یک میلیونی در شیلی

یک هفته پس از آغاز موج اعتراضات بی سابقه طی چند دهه گذشته در شیلی که به عنوان یکی از با ثبات‌ترین کشور‌های آمریکای لاتین در نظر گرفته می‌شود، ناآرامی‌ها همچنان ادامه دارد. کارلا روبیلار، فرماندار سانتیاگو درباره حضور گسترده مردم در تظاهرات روز جمعه گفت بیش از یک میلیون نفر در سانتیاگو و دیگر مناطق کشور در این اعتراضات حضور داشتند.

اخبار بین‌الملل- شهرداری سانتیاگو با انتشار توئیتی به نقل از پلیس اعلام کرد بیش از ۸۲۰ نفر در مرکز پایتخت تجمع کرده بودند. رئیس جمهور شیلی در نخستین واکنش خود گفت پیام معترضان را شنیده است. پینیهرا در توئیتی نوشت: مردم شاد و مسالمت آمیز با مطالبه برقراری عدالت و اتحاد تظاهرات کردند و این راهی به سوی آینده و امید باز می‌کند. ما پیام همه را شنیدیم.

معترضان با در دست داشتن پرچم‌های شیلی، سرود‌های مردمی را که در زمان دیکتاتوری آگوستو پینوشه مرسوم بود، خواندند. آن‌ها در میدان ایتالیا تجمع کردند که به کانون جنبش اعتراضی این کشور تبدیل شده است.

ده‌ها هزار نفر دیگر نیز در دیگر شهر‌های بزرگ شیلی تظاهرات کردند. در حالی که بخش گسترده‌ای از کشور و پایتخت در وضع فوق العاده بود و ۲۰ هزار نیروی پلیس و نظامی به سطح شهر اعزام شده بودند، تظاهرات در پایتخت در فضای جشن و شادی برگزار شد. این فضا با خشونت‌های هفته گذشته متفاوت بود که با خرابکاری و غارت ده‌ها ایستگاه مترو و فروشگاه‌ها همراه بود.

پیش از آغاز هفتمین شب اجرای مقررات منع آمد و شد برای ۷.۵ میلیون نفر از ساکنان سانتیاگو درگیری‌های پراکنده‌ای در پایان تظاهرات در برخی نقاط رخ داد. در برابر کاخ ریاست جمهوری موندا نیرو‌های پلیس به طور محدود از خودروی آب پاش و گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کردند.

تدابیر اجتماعی اعلام شده از سوی پینیهرا در روز شنبه از جمله افزایش حداقل مستمری افراد مسن، افزایش مالیات ثروتمندان و متوقف کردن افزایش ۹.۲ درصدی بهای برق تاثیر قابل توجهی نداشت. معترضان شیلی قاطع‌تر از همیشه همچنان به اعمال فشار بر دولت ادامه می‌دهند.

افزایش بهای حمل و نقل اصلی‌ترین عامل آغاز اعتراضات در شیلی بود. دانشجویان اعتراض به افزایش ۳ درصدی بهای بلیط مترو را در پایتخت خواستار شدند. باوجود توقف این طرح، خشم مردم کاهش نیافت.