عقب نشینی نیروهای سعودی از  یمن

نیروهای سعودی مأمور تأمین امنیت ورودی‌های شهر حدیبو مرکز استان سقطری یمن که چند روزی است محل درگیری متحدان امارات با متحدان عربستان شده، به طور ناگهانی پایگاه‌های خود را ترک کردند.

اخبار بین الملل- نیروهای سعودی چهارشنبه شب (دیشب) به طور ناگهانی پایگاه‌های خود در ورودی‌های شهر حدیبو در مرکز استان سقطری را تخلیه کردند در حالی‌که نگرانی از توطئه این نیروها برای تحویل شهر به گروه موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» شورای انتقالی جنوب یمن تحت حمایت امارات، وجود داد.

یک منبع دولتی در مصاحبه با وبگاه «العربی الجدید» گفت که نیروهای «الواجب» عربستان سعودی که به موجب توافق آتش‌بس امضا شده بین دولت مستعفی یمن و جدایی‌طلبان مأمور تأمین امنیت ورودی‌های شهر حدیبو و جاده منتهی به فرودگاه بودند، پایگاه‌های خود را ترک کرده و به اردوگاه نیروهای ویژه در مرکز سقطری منتقل شده‌اند.

به گفته این منبع، خروج نیروهای سعودی از سقطری یک روز پس از آن صورت گرفت که حدود ۳۰۰ فرد مسلح شورای انتقالی جنوبی از استان‌های عدم و الضالع وارد سقطری شدند.

همزمان با خروج نیروهای سعودی، نیروهای وابسته به امارات نیز در مقر تیپ اول پیاده‌نظام دریایی که علیه دولت هادی شورش کرده بود، مستقر شدند که این امر نگرانی درباره فراهم کردن زمینه حمله احتمالی جدای‌طلبان به مرکز سقطری طی ساعات آینده را بیشتر کرد.

از سوی دیگر شیوخ و سرشناسان سقطری استفاده شورای انتقالی جنوب یمن از ده‌ها فرد مسلح خارج از استان با هدف تشدید درگیری‌ها در سقطری را محکوم کردند.

آن‌ها در بیانیه‌ای از نیروهای سعودی خواستند عناصری که از دیگر استان‌ها به سقطری آورده‌اند، به استان‌های خود بازگردانند و از شورای انتقالی جنوب یمن نیز خواستند تا سر عقل آمده و به توافقنامه‌های امضاشده پایبند باشد.

متحدان امارات سه‌شنبه شب به مقر اداره محلی سقطری هجوم برده و پس از درگیری با نیروهای دولتی، آنجا را ترک کردند.

جمعه گذشته نیز نیروهای وابسته به شورای انتقالی با استفاده از سلاح‌های سنگین و متوسط به پایگاه‌های نیروهای دولتی در شهر حدیبو مرکز استان سقطری حمله کردند که با دخالت نیروهای سعودی این درگیری‌ها متوقف شد.