ناهمخوانی حقایق کرونا با پیام‌های امیدبخش دولت ترامپ

با افزایش سرسام‌آور تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا دولت دونالد ترامپ ، رئیس جمهور این کشور، پس از برخی از جلسات رسیدگی به این ویروس پیام‌های امیدوارکننده‌ای می‌دهد که واکنش دکتر آنتونی فائوچی، مدیر موسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی این کشور را به همراه داشته است.

اخبار بین الملل- فائوچی که نقشی کلیدی در ستاد مقابله با کرونا در آمریکا را بر عهده دارد، در مصاحبه خود با شبکه «ای‌بی‌سی» گفته است: «ادعاهای خوشبینانه و امیدبخشی که ترامپ و دولتش مطرح می‌کنند با اطلاعاتی که من دارم همخوانی ندارد.»

همچنین مدیر موسسه آلرژی آمریکا در این مصاحبه با اشاره به اینکه با گذشت چندین ماه از شیوع ویروس کرونا در آمریکا همچنان کشورش در کشمکش با این بیماری است، افزود: «در جلسات ستاد اینگونه می‌گویند که مقابله با این ویروس در حال انجام بوده و روند پیشرفت را در پیش گرفته است اما باز هم همچنان از وخامت اوضاع می‌شنویم.»

او همچنین در این مصاحبه گفت پاسخ خوبی برای چرایی این مسئله و تقلای بی‌پایان آمریکا ندارد اما می‌تواند بگوید: «بخشی از این مشکل از این روست که تمامی تجهیزات در آمریکا تولید نمی‌شوند و وابسته به دیگر کشورها هستند. در واقع پایان دادن به برخی روابط در این دوران باعث وخامت بیشتر اوضاع شده است.»

فائوچی همچنین به این موضوع نیز اشاره کرده که تست‌های ابتدایی کرونا قابل اطمینان نبودند که این مسئله باعث افزایش بیشتر تعداد مبتلایان در آمریکا شده است .

او سپس در پاسخ به این سوال که آیا خود او هم اقدامات اشتباهی، به طور مثال تشویق شهروندان آمریکا به استفاده نکردن از ماسک، در این میان انجام داده است، گفت: « هر اطلاعاتی را در هر زمان که گفته‌ام بسته به شواهد آن موقع بوده است. علم یعنی یادگیری و ما دانشمندان باید به قدری متواضع باشیم که اگر اطلاعاتی تغییر کرد آن را به روز رسانی کنیم.»

دونالد ترامپ روز گذشته در مصاحبه‌ای از ظرفیت بالای تست کرونا در کشورش و بی‌سابقه بودن آن در دنیا گفته است و اذعان داشته در هفته گذشته آمریکا روزهای کرونایی سختی را پشت سر گذاشته اما «در کل کشور عملکردی بسیار عالی از خود به جا گذاشته است»!

اما فائوچی در این مصاحبه اظهاراتی خلاف ترامپ داشته و از تعداد بالای مبتلایان و وضعیت قرمز در برخی ایالت‌های آمریکا ابراز نگرانی شدید کرده است.

البته رئیس موسسه ملی آلرژی آمریکا همچنین مدعی شد تنها کشورش در این میان مقصر نبوده و چین نیز با گزارش منتقل نشدن این ویروس از طریق انسان به انسان در اوایل شیوع در همه‌گیری گسترده آن نقش داشته است.

بر اساس آمار سایت ورلدمیترز، تاکنون ۱۶ میلیون و ۶۷۰ هزار و ۵۳۸ نفر در سطح جهان به کرونا مبتلا هستند که در این میان آمریکا با حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مورد ابتلا و ۱۵۹ هزار فوتی در صدر کشور‌های جهان قرار گرفته است.