محسن پیرهادی نماینده تهران و رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس نسبت به عدم توسعه حمل و نقل عمومی گله کرد و با انتقاد از نحوه مدیریت شهر گفت: « عدم توسعه حمل و نقل درون‌شهری مردم را سرگردان کرده است. توسعه حمل و نقل عمومی از جمله حقوق شهروندی مغفول مانده در کلانشهرها و ضرورتی است که اگر مورد توجه قرار گیرد توامان که به عاملی برای کاهش چالش‌های محیط زیستی و شهرنشینی تبدیل می‌شود، رضایتمندی شهروندان و توسعه متوازن شهر هم را هم درپی خواهد داشت».

خبرنگار عصر شهروند در همین زمینه به سراغ برخی از نمایندگان رفته و نظر آنها را جویا شده است .

توسعه حمل و نقل عمومی اولویت شهرداری تهران باشد

سمیه رفیعی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به درآمد سرشار شهرداری تهران گفت: شهرداری باید بخشی از درآمدش را برای توسعه حمل و نقل عمومی هزینه کند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: شهرداری تهران باید این درآمد را برای تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی، اتوبوس و مترو استفاده کند، نه اینکه این پول ها در جاهای غیر اولویت دار هزینه شود و بعد آقایان بگویند ما بودجه کافی نداریم.

وی تاکید کرد: متاسفانه در شهرداری رویه شده که درآمدهای در جاهای غیر ضرور استفاده می شود و بعد می گویند برای انجام عملیات عمرانی، کاهش ترافیک، تجهیز حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا، اعتبارات نداریم.

رفیعی گفت: شهرداری تهران باید تجهیز، توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی را در الویت کار خود قرار دهد و درآمدهایی که نصیب شان می شود را برای مردم هزینه کنند.

نارضایتی مردم از مدیریت مترو و حمل و نقل عمومی

جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی هم معتقد است که مردم از نحوه مدیریت مترو و حمل و نقل عمومی شکایت و گلایه دارند.

وی با اشاره به درآمدهای مختلف شهرداری تهران از جریمه خودورهای مردم در ایام کرونایی و واریز بخشی از آن به حساب شهرداری‌، گفت: هرچند شهرداری‌ها در ایام کرونا با کاهش تردد مردم و کاهش درآمد مواجه شده‌اند اما این جرایم کرونایی نیز یک نوع منبع درآمد برای شهرداری‌ها بوده است.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه در خصوص مدیریت اتوبوس و مترو مردم شکایات و گلایه متعددی دارند، گفت: شهرداری باید با افزایش اتوبوس و واگن‌های مترو تردد مردم را تسهیل کند.

معضلات تهران همچنان باقی است

اقبال شاکری نماینده تهران، ری‌، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از عملکرد شورای شهر و شهرداری تهران گفت: معضلات تهران همچنان باقی است و آقایان در حل مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران موفق نبوده‌اند.

وی با اشاره به معضلات شهر تهران به خصوص ترافیک و آلودگی هوا اظهار داشت: مسئولین شهرداری و شورای شهر تهران باید نسبت به توسعه حمل‌ و نقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو اقدام می‌کردند اما اقدام در خور توجهی در این زمینه صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با توسعه حمل و نقل عمومی و تشویق مردم به کاهش تردد با خودروهای شخصی، می‌توان بخشی از معضلات ترافیکی و آلودگی هوای تهران را حل کرد.

شاکری تصریح کرد: با اینکه دولت با شورای شهر و شهرداری تهران همسو است اما آقایان کارنامه موفقی ندارند.

وی گفت: اخیراً حدود ۴۰۰ اتوبوس و مینی‌بوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شد اما این اقدام با نیاز شهر تهران به اضافه شدن سه هزار اتوبوس مینی‌بوس فاصله زیادی دارد.

وی با بیان اینکه به سه هزار اتوبوس در خطوط تهران نیاز است، افزود: اضافه شدن ۴۰۰ اتوبوس مشکل را حل نمی‌کند.

نماینده تهران، ری‌، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین در سطح شهر تهران به هزار و ۶۰۰ واگن مترو نیاز داریم.

شاکری افزود: ما در همین راستا در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اعتباراتی را برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته‌ایم .