آوارگی اسرائیلی‌ها در سراب تخلیه غزه

 جهان اگرچه از جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان المعمدانی هنوز در شوک است اما جنون 17 اکتبر اسرائیل هرگز دور از انتظار نبود. از همان ساعات ابتدایی عملیات طوفان الاقصی   با صراحت اعلام کردند قصد نابودی غزه را دارند و می‌خواهند دروازه‌های جهنم را به سوی آن بگشایند. بنابراین هنگامی که صهیونیست‌ها، مردم فلسطین را به حیوانات تشبیه کردند و آب، برق و سوخت را روی نوار غزه بستند، انتهای آن به تهدید و حمله به بیمارستان‌ها و تمام اماکن امن غیرنظامیان می‌انجامد.

چرا اسرائیل مرتکب این جنون جنایت می‌شود؟ پاسخ روشن است: تبارشناسی تاریخی صهیونیست‌ها نشان می‌دهد هر وقت آنها به این مرحله می‌رسند، دچار بن‌بست می‌شوند و در آستانه فروپاشی 

نظامی - سیاسی قرار می‌گیرند. اینکه رژیم صهیونیستی شکست خود در میدان را با کشتار جنون‌آمیز غیرنظامیان پاسخ می‌دهد، تقریبا رفتاری آشنا از سوی اشغالگران است. اسرائیل در توفان الاقصی به حدی غافلگیر شد و ضربه سنگینی دریافت کرد که مقامات صهیونیست در ارزیابی‌های خود آن را یک شکست جنگی برآورد کردند. مقامات اسرائیلی با شرایطی شبیه جنگ داخلی که در یک سال گذشته در داخل سرزمین‌های اشغالی با آن مواجه بودند، آمادگی یک شکست سنگین از مقاومت فلسطین را نداشتند. رژیم صهیونیستی قبلا در شرایط مشابه - آنچنان که در جنگ 6 روزه 1967 و یوم کیپور در 1973 انجام ‌داد - پاسخ نظامی را با فتح خاک دشمنش می‌داد. بعد از رسوایی‌ای که توفان الاقصی برای اسرائیل به بار آورد، رژیم دوباره به همین سیاست بازگشت. از این رو مقامات سیاسی و نظامی صهیونیست به فلسطینی‌ها فشار آورده‌اند تا ساکنان نوار غزه را به کوچ اجباری از سرزمین‌شان وادارند. تل‌آویو برای این امر حاضر شد حتی وارد فاز طراحی هجوم زمینی به غزه و اشغال خاک آنجا شود که به دلیل تبعات حادی که برای رژیم در پی خواهد داشت، فعلا از آن صرف نظر کرده است.

آوارگی اسرائیلی‌ها در سراب تخلیه غزه

راهبرد کوچاندن فلسطینی‌ها تا الان با یک شکست فاحش برای اسرائیل پیش رفته است. جنون صهیونیست‌ها در نادیده گرفتن ابتدایی‌ترین قواعد جنگی و هدف قرار دادن اماکن امن غیرنظامیان به این معناست که  سیاست کوچ اجباری فلسطینی‌ها به بن‌بست رسیده است، بنابراین مهم‌ترین هدف صهیونیست‌ها به عنوان آخرین راه‌حل مخمصه‌ای که در آن گرفتار آمده‌اند، ایجاد فضای رعب و وحشت‌افکنی به منظور ترساندن فلسطینی‌هاست. مقامات نظامی صهیونیست با زدن بیمارستان المعمدانی این پیام را به مردم غزه می‌دهند که در غزه هیچ‌ جای امنی وجود نخواهد نداشت، پس بهتر است خانه و دیار خود را ترک کنید. تل‌آویو همزمان در فاز سیاسی هم پروژه خود را شکست‌خورده می‌بیند و اشغالگران فلسطین در تشکیل یک ائتلاف سیاسی حول این موضوع ناکام مانده‌اند، حتی ایالات متحده هم به‌ رغم موافقت ضمنی اولیه طی روزهای گذشته به تل‌آویو رسانده است که ایده اخراج فلسطینی‌ها از غزه محکوم به شکست است. با این وجود آمریکایی‌ها تلاش کردند دوباره این پروژه را پس از حمله شامگاه سه‌شنبه اسرائیل به بیمارستان المعمدانی به آزمون بگذارند. یکی از اهدافی که جو بایدن را روز گذشته به تل‌آویو کشاند، همین بود؛ ایالات متحده در میان مشکلات ریز و درشت خود خواهان خروج هر چه سریع‌تر رژیم صهیونیستی از مهلکه است تا شر اسرائیل در منطقه گریبانگیر واشنگتن نشود. از همین رو یکی از رهبران حماس همزمان با حضور بایدن در فلسطین اشغالی دیروز به الجزیره گفت طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی شامل کوچاندن نیمی از ساکنان غزه به مصر است. به گفته این رهبر حماس، بایدن آمد تا مصر را برای پذیرش طرح انتقال ساکنان غزه به سینا تحت فشار قرار دهد. بایدن در ازای موافقت مصر با طرح کوچاندن مردم غزه، تسویه بدهی قاهره را پیشنهاد داده است. در حقیقت شواهد حاکی است هدف از بمباران بیمارستان معمدانی، فشار برای موفقیت این طرح بود اما این جنایت نتیجه عکس داشته است. عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر روز گذشته در کنفرانس مشترک با صدراعظم آلمان که حامل این پیام بود، خطاب به اولاف شولتس گفت کشورش حل مساله غزه از طریق آواره کردن فلسطینی‌ها و اسکان در مصر را نمی‌پذیرد. سیسی در ادامه با زیرکی پیشنهاد داد اسرائیل غیرنظامیان را تا پایان عملیات به صحرای نقب منتقل کند تا آب پاکی را روی دست تل‌آویو  و حامیان غربی‌اش بریزد. البته ناظران مطلع در منطقه گفته بودند رهبران مصر با این طرح مخالفند و آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌دانند. بنابراین صهیونیست‌ها در این فاز هم در حالی که به همراهی مصر و اردن امید بسته بودند، به در بسته خوردند تا جایی که وزیر خارجه اردن هم دیروز اعلام کرد همه تلاش‌ها برای کوچ اجباری فلسطینیان از کرانه باختری به منزله اعلام جنگ است. این شکست‌های پیاپی در حالی است که تل‌آویو اگر حتی سیاست کوچاندن فلسطینی‌ها را هم به سرانجام برساند - که تقریبا محال است - تازه وارد دورانی از ناشناخته‌ها و نامعلوم‌ها مبتنی بر تهدیدات گسترده‌تر و فراگیرتر خواهد شد. اسرائیل راهی جز پذیرش شکست در توفان الاقصی ندارد.

 

محمدمهدی صدقی