مقامات عالی رتبه ایران درباره روز 9 دی چه گفتند؟

آنچه 9 دی و حماسه بصیرت را در کشور خلق کرد حضور قاطع و حداکثری مردم عاشورایی و ولایتمدار کشورمان در صحنه و جواب دندان شکن آنها به فتنه اندوزی ضد انقلاب داخل و خارج نشین بود.هنگامیکه مردم با روشنگری ها و تبیین های مقام معظم رهبری دریافتند که یک سر فتنه به خارج از کشور و به دشمنان قسم خورده ملت ایران وصل است، با یک حضور حماسی در نهم دی ماه، قائله ایجاد شده را مختومه کردند.

 

در ادامه بخش هایی از صحبت های مسئولان نظام را در خصوص یوم الله 9 دی می خوانیم:

 

 

مقام معظم رهبری-حضرت آیت الله سید علی خامنه ای

 

در قضیه‌ی ۹ دی سال ۸۸ یک نکته اساسی است و آن نکته برمیگردد به هویت انقلاب و ماهیت انقلاب. یعنی همان روحی که حاکم بود بر اصل انقلاب ما و آن حضور عظیمِ بینظیرِ تاریخی در سال ۵۷، همان روح در ماجرای ۹ دی نشان داده شد؛ کمااینکه در قضایای گوناگونِ دیگر هم نشان داده شده، لیکن در ۹ دی به شکل بارزی نشان داده شد؛ به طوری که جای انکار و تردید و تأمل برای هیچ کس از بدخواهان و دوستان و دشمنان و دیگران باقی نگذارد. آن روح چه بود؟ روح دیانتِ حاکم بر دلهای مردم بود. پس اینجا ما دو تا عنصر در کنار هم داریم: یک عنصر، عنصر مردم است؛ که مردم در هر کشوری، در هر جامعه‌ای، اگر چنانچه همت کنند، بصیرت به خرج بدهند، عمل کنند و وارد میدان بشوند، میتوانند همه‌ی مشکلات را حل کنند. یعنی بزرگترین کوه‌ها در مقابل حضور مردم از بین میرود؛ میتوانند کوه‌های بزرگ را جابه‌جا کنند. این یک حقیقت آشکاری است که بسیاری از تحلیلگران اجتماعی در کشورهای اسلامی و دیگر کشورها آن را درست لمس نکردند، درک نکردند؛ ما این را لمس کردیم. هنر بزرگ امام بزرگوار ما هم همین بود.

 

من یک وقتی، پانزده سال، بیست سال پیش، به یکی از فعالان عرصه‌ی مبارزات ضد استعماری - که خب، آدم معروفی است؛ نمیخواهم اسم بیاورم - این را گفتم؛ او رفت بلافاصله این نسخه را عمل کرد. ما این را حس کردیم. گفتم هنر امام بزرگوار ما این بود که مردم را وارد صحنه کرد. مردم با جسمشان، با حضورشان آمدند و آنچه را که میخواستند، آنچه را که بر آن همت گماشته بودند، با حضور خودشان تثبیت کردند. همه‌ی موانع سیاسی و غیر سیاسی و استعمار و قدرتهای عظیم جهانی که بر امور ملتها مسلطند، در مقابل این حادثه مجبورند عقب‌نشینی کنند. الان هم همین جور است. الان هم در هر نقطه‌ای از دنیا اگر ملتها وارد میدان بشوند با یک هدف مشخص، با شعارهای مشخص، و اگر آن ایمان راسخ در دل و همچنین عمل صالح در کنار این ایمان راسخ وارد میدان شود، هیچ مانعی در مقابل آنها قادر بر مقاومت نیست. این یک نسخه است؛ این نسخه را امام بزرگوار ما در انقلاب ما عمل کرد. خدای متعال به امام کمک کرد و در بیان او این نفوذ و تأثیر را قرار داد که در دلهای مردم اثر گذاشت؛ مردم، مؤمن به آن راه و به آن هدف شدند و به دنبال این ایمان، عمل خودشان را انجام دادند. عمل صالح، یعنی همان عملِ متناسب با ایمان. در همه جا همین جور است. لذا در اینجا کاری انجام گرفت که برای همه‌ی تحلیلگران سیاسىِ جهانی غیر قابل باور بود و متحیر ماندند؛ هم قدرتمندان، هم حاشیه‌ها، هم دنباله‌ها، هم دامنه‌ها. بنابراین عنصر اول، عنصر حضور مردم است.

 

رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران-حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی

 

9 دی ، روز دفاع ملت ایران از خاندان رسالت، دفاع از نظام، قانون و دفاع از ولایت فقیه و ولی فقیه بود.

 

 

رئیس قوه قضائیه-آیت الله صادق آملی لاریجانی

 

 

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه هفتم دی ماه 94 با مسئولان عالی قضایی ضمن گرامیداشت یوم‌الله 9 دی این روز را یک روز تاریخی برای کشور دانست و با اشاره به فتنه سال 88 اظهار داشت: فتنه‌ای در کشور رخ داد و همه ما شاهد آثار مخرب ناشی از این فتنه در کشور بودیم.

 

آیت‌الله آملی‌لاریجانی با تأکید براینکه اگر حماسه 9 دی نبود بساط فتنه به این زودی‌ها جمع نمی‌شد، گفت: این حماسه عظیم حرکتی خودجوش ناشی از بصیرت، خودآگاهی و موقعیت‌شناسی مردم بود و به روشنی دیدیم که اگر مردم با بصیرت خود به میدان بیایند چه حماسه‌ای خلق می‌شود.

 

رئیس قوه قضائیه به موضوع حلم و صبر نظام در فتنه اخیر اشاره و تصریح کرد: در قبال فتنه، مهم هوشیاری همه است و توجه به آنچه که زمینه‌های خلق یک فتنه را فراهم می‌کند، چرا که تاریخ می‌تواند تکرار شود، به همین دلیل همه باید هوشیار بوده و به علل و عوامل آن توطئه عظیم توجه کنند.

 

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه آنچه طمع دشمن در نظام را ایجاد بکند، عامل ایجاد فتنه است، افزود: دشمنان در اصل نظام طمع کرده بودند و ما شاهد این بودیم که شعارها در زمان فتنه به سمت ولایت فقیه و مردم‌سالاری دینی به عنوان ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی معطوف شده بود.

 

آیت‌الله آملی لاریجانی در خصوص نکات عبرت‌آموز حماسه 9 دی گفت: مشکل فتنه این است که در آن حق و باطل خلط می‌شوند و در یک فضای غبارآلود نمی‌توان حق را از باطل تشخیص داد.

خوشبختانه افراد با بصیرت در همین فضای غبارآلود هم می‌توانند تشخیص دهند دشمن به چه چیز طمع کرده و حق را از باطل تمییز می‌دهند.

 

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه انقلاب در مسیر خویش، فتنه‌های بسیاری را بارها به خود دیده است، تأکید کرد: حماسه بصیرت‌آفرین 9 دی و فتنه سال 88 از عبرت‌های نادر بعد از انقلاب بود و ما امیدواریم که خداوند همواره توفیق تمییز حق از باطل را عنایت کند

 

 

رئیس مجلس شورای اسلامی-علی لاریجانی

 

روز 9 دی که به حق آن را ایام الله نامیده‌اند را گرامی می‌داریم، رهبر معظم انقلاب فرمودند راهپیمایی 9 دی تجلی قدرت خدا و حرکت ماندگاری در تاریخ انقلاب است و به حق چنین بود زیرا بعد از توطئه داخلی و خارجی عنایت الهی بر اراده ملت تجلی یافت و در قیام 9 دی فتنه سال 88 خاتمه پیدا کرد.در طول تاریخ انقلاب حرکت انقلابی امت اسلامی همیشه در بزنگاه سرنوشت ساز بوده است این حرکت جوشان ملت بود که انقلاب اسلامی را به وجود آورد و با پیوستن ملت بزرگ ایران در جنگ بود که سرنوشت جنگ عوض شد، این قیام ملت بود که 23 تیر قائله 18 تیر را ختم کرد، و این بار قیام هنرمندانه ملت ایران در 9 دی طراحی دشمن را نقش بر آب کرد اما قیام 9 دی درس‌های گرانقدر برای امروز و آینده ایران دارد.